לתרומות לחץ כאן

שוכר שסבל מרעשים מדירה שכורה סמוכה

בס"ד
שלום, עברנו לדירה שכורה דופלקס 2 חדרי שינה וסלון לכל צד (קיר מפריד) בדופלקס (לוס אנגלס), כאשר עברנו הודיע לנו בעל הבית שיש בדירה הצמודה משפחה עם ילדים (דתיים גם כן) ויש רעש. כאשר נכנסנו לדירה ולאחר שחתמנו על חוזה של שנה התברר שהרעש עצום ובלתי נסבל, הבית בנוי עם רצפת עץ מחוברת כך שכל צעד שהולכים בדירה הסמוכה ניתן לשמוע כדפיקות לב, והתברר שהילדים עושים תחרויות ריצה ללא הפסקה בשטח מסדרון המעבר לחדרים (במקביל לקיר הצמוד לנו) הילדים דופקים על הקירות ומשחקים בכדור בבית קופצים בחבל וללא הגזמה ג"ונגל, ולי משפחה קטנה (אישתי וילדה בת שנה) המצב המרעיש מציק ומערער את יסודות ביתי , הילדים רצים על לשעה 10 בלילה בערך כך שלא ניתן להרדים את הילדה וכמו שאמרתי במשך כל היום ישנם רעשים של דפיקות לב מרעש רצפת העץ, יכולנו לסבול זאת במשך כמעט 4 חודשים, אך אחר כך כבר הרעש חלחל לתוך חיינו, פנינו לשכנים במכתב בקשה לפחות למנוע מהילדים לרוץ במסדרון ולא לשחק בכדור בבית, ושאנחנו לא יכולים לחיות בשלווה מכך אך תשובתם היתה בסיכום משפט אחד "תצטרכו להתמודד", פנינו לבעל הבית והוא דיבר איתם ולא הואיל, עד שאמרנו לו שאנחנו לא יכולים לחיות כך יותר ושהרב שלנו אמר לעבור מיד. אישתי עברה בעקבות המצב החמור נפילת שני עוברים הרזתה המון ופשוט היתה יוצאת מהבית למשך כל היום שלא לשמוע את הרעשים שלהם (בחודש וחצי האחרונים), אמרנו לבעל הבית והוא אמר תתנו לי 30 יום ותעזבו אם זה המצב, התחלנו לחפש דירה והמצב החמיר יותר עם הרעשים ממש מלחמה בין השכנים לבינינו, הודענו לו שאנחנו עוזבים בעוד חודש והוא אמר שמכיוון שהוא לא יוכל להשכיר את הדירה בעקבות הרעש, הוא יאלץ אותם לעזוב. אז המתנו חודש אבל השכנים מסרבים לעזוב, עוד הרבה מקרים קרו והמצב החמיר, על שדכאון חג על ביתי והודעתי לבעל הבית שאם הם לא עוזבים החודש אנחנו עוזבים. אך השכנים פשוט לא מתכננים לעזוב, הודעתי לו שאנחנו עוזבים בהודעת קטסט, וברוך השם שעזר לנו למצוא מהר דירה.
השאלה: בעקבות שבעל הבית אמר שהם עוזבים שילמתי לו את השכירות של החודש 1900 דולר והוא קיבל, הוא אמר לי שהוא לא קיבל מהם את הכסף שכן בתחילת השכירות משלמים את החודש הראשון והאחרון, התברר שבסוף כן לקח מהם את השכירות של החודש, כך שזה מראה שהוא לא דוחק בהם לעזוב החודש. כרגע, שעברנו, בעל הבית מחזיק בשכירות החודש ששילמתי בתחילת השכירות ועוד הסכום החודשי ששילמתי לו החודש הזה, ועוד סכום של 750 דולר ששילמתי לסקיוריטי, בעקבות המצב שסבב אותנו עברנו לבית שהשכירות בו יקרה מאוד וכל המעבר היה מאוד יקר. בקשתי ממנו את הכסף של החודש הזה שהרי כבר הוא שולם, ובעל הבית מסרב לתת את הכסף שזה אומר שהוא מחזיק 1900+1900+750.
האם לפי הדין הוא חייב להחזיר לי את הכסף של השכירות ? האם כל המצב שנקלענו אליו שהרי אם היינו יודעים את מידת הרעשים לעולם לא היינו עוברים לבית הזה, (וכך נודע לנו לאחר ששכרנו שבמשך 4 חודשים לא הצליח להשכיר את הדירה בעקבות הרעש) האם יש לי רשות לתבוע ממנו את העוגמת נפש שנגרמה לנו (שתי עוברים נפלו, דכאונות, הורדה במשקל, ואישתי לא היתה כל היום בבית רק חזרה בכל ערב בכדי לישון וכו… ) בעקבות המצב וההפסד הממוני הרב, האם זה מקח טעות ואם כן מה הדין? ושאלה אחרונה מה עלי לעשות לדעתך? ואציין שוב שהסיפור הרבה הרבה יותר חמור ממה שזה נשמע פה, הרבה יותר חמור.

תשובה:

הנך יכול לתבוע ממנו להחזיר את דמי השכירות עבור החודשים שלא היית בדירה וכן הפקדון של 750 דולר. כמו כן, הנך יכול לדרוש ממנו להחזיר את ההפרש שבין מחיר ריאלי של דירה במצב כזה של רעש לבין המחיר של 1900 דולר ששילמת.

מקורות:

מקח טעות תלוי אם המנהג לחזור מהמקח כאשר יש מום כזה. עיין שו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ו. אם התיאורים של השוכר נכונים הרי זה מוגדר כמום שניתן לבטל מקח.

באופן כללי לא ניתן לדרוש ביטול מקח, אם השתמשו לאחר שידעו מהמום, אבל במקרה זה שיש הוצאות מרובות לעבור דירה והשוכר חשב בטעות שיוכל לפתור את הבעיה מבלי לצאת מהדירה, אין הוכחה על מחילה. עיין פתחי תשובה שם סק"א ששימוש מתוך הדחק אינו מוכיח על מחילה.

בשו"ת מהר"ם פדואה סי' לט פסק שבכל מקרה שיש לשוכר אפשרות לבטל את העסקה והוא ממשיך לגור בדירה, אינו יכול לדרוש ניכוי או החזר מדמי השכירות, וראייתו מקונה שהשתמש לאחר שראה את המום. ולפי זה במקרה זה שהשוכר לא ביטל את המקח מיד מחמת אונסו ולא משום שמחל על המום, לכאורה הרי הוא יכול לדרוש ניכוי מדמי השכירות. בפרט במקרה זה, נראה שהמשכיר היה חייב לסלק את השוכר השני שעושה רעש לא סביר, ומשלא עשה את חובתו הרי הוא חייב לשלם את שוויה של החובה שלא קיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל