כבוד הרב שיחי'
בנושא דין מעקה שאמר הכתוב, בפרשה כי תבנה בית חדש, ניתן לומר שרק מי שבנה בית, הרי הוא במצות עשה ועשית מעקה, ובלא תעשה ולא תשים דמים, ? ומי שהוא קונה בית , הכי אינו חל עליו כל הנ"ל ?
בתודה למפרע
תשובה:
שלום רב.
באופן עקרוני התשובה לשאלתך, כי רק חז"ל יכולים לעשות דרשות מסוג זה. אנו אין לנו אלא מה שאמרו חז"ל ואם הם לא חילקו בין בנה ולבין קנה, אז אין חילוק.
אבל מצאתי שבאמת חז"ל כתבו זאת בפירוש (ספרי פרשת כי תצא, פסיקא רכט דף לז ע"א): "כי תבנה בית חדש. אין לי אלא בנה. לקח ירש וניתן לו במתנה מניין ת"ל ולא תשים דמים בביתך. להביא כל שיש בהן שימת דמים כגון בורות שיחין ומערות. ומה ת"ל גג. דבר הכתוב בהווה. ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך. הרי כאן עשה ולא תעשה".
הרבה הצלחה
בתודה ובברכה
חיים
השאר תגובה