לתרומות לחץ כאן

מצות שהונחו מתחת מיטה שישנו עליה

אדם הניח חבילת מצות מצווה ארוזות מתחת למיטה בביתו כדי לשומרם, ואחד מבני הבית שלא ידע על כך נשכב לישון על המטה, האם מותר לכתחילה לאכול מצות אלו בליל הסדר?

תשובה:

אם המצות היו ארוזות ודבוקות מותר לכתחילה להשתמש במצות אלו בליל הסדר, וגם אם לא היו המצות ארוזות, ניתן להקל בזה ולאוכלם.

מקורות:

אם היו המצות חתומות כתב בשו"ת התעוררות תשובה ח"א סי' ר"כ שמותר להניחם לכתחילה תחת המיטה וזה עדיף מכיסוי בעלמא וממילא בכה"ג מותר לאוכלם. אמנם בשו"ת רב פעלים ח"ב יו"ד סי' י"ג אסר אף בחתומים, אך בצירוף השיטות המובאות להלן ניתן להקל בזה כדעת ההתעוררות תשובה.

ובעצם האיסור לאכול אוכלים שתחת המטה נחלקו הראשונים אם הוא מחשש שיפול לתוכם דבר המזיק, או מחשש רוח רעה, ולדעות שזה מחשש שיפול דבר המזיק (שיטת הרמב"ם) אין להחמיר בזה כלל במצות שרואים אם נופל עליהם דבר מה ולא שייך בהם תערובת, אמנם השולחן ערוך פסק ביו"ד סי' קט"ז כדעת הר"ן והראב"ד שהאיסור הוא מחמת רוח רעה, אך גם לשיטה זו דעת רוב הפוסקים שאין איסור לאכול בדיעבד דבר ששרה עליו רוח רעה, וכפי שהביא באריכות הפתחי תשובה שם סק"ד בשם השבות יעקב והיד אפרים והבינת אדם, וכן כתב בערוך השולחן שם סעיף י"א שעכשיו לא נזהרים בזה בגלל ש'שומר פתאים ה" אמנם דעת הגר"א להחמיר בזה גם בדיעבד, אך במקום הדחק ניתן לסמוך על כל הנו פוסקים ולהתיר לאוכלם בדיעבד, ובפרט ברצפה שלנו שהיא מרוצפת שכתב הכף החיים שיש אומרים שבכלל אין רוח רעה רק על הארץ ממש אך על רצפה מרוצפת אין רוח רעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל