לתרומות לחץ כאן

החזרת אוגר לכלובו בשבת

קניתי אוגרים לילדים ובשבת אחד מהם חמק מהכלוב והתחבא בבית, אשתי מפחדת מהם מאד מה לעשות.

תשובה:

 אין לתפוס את האוגר ויש בזה איסור תורה של צידה, אבל יכול לסגור את החדר שהוא נמצא בו כדי שלא יסתובב בשאר החדרים אם בחדר בו הוא נמצא אי אפשר לתופסו בריצה אחת בלא להינפש.

מקורות:

צידת אוגר יש בה איסור תורה כיון שיש במינו ניצוד, והכלל בצידה מבואר בסי' שט"ז-א' דאם צד בע"ח למקום קטן שאפשר לתופסו בשחיה אחת [פי' בריצה אחת בלא להינפש בינתיים] הוי צידה דאורייתא, אבל אם מכניס בע"ח למקום גדול שא"א לתופסו בשחיה אחת אסור מדרבנן, וממילא אם הוא נמצא שם ותופסו שם הוי איסור תורה.

ממילא יוצא שאם האוגר נמצא בחדר סגור [כגון מרפסת או חצר סגורה] וקטן שיכול לתופסו בשחיה אחת אין בזה איסור צידה כלל, אבל איסור מוקצה יש בזה ולכן צריך להכניסו לכלי וכך לטלטלו דהוי טלטול מן הצד לצורך דבר המותר [כיון שרצונו להשתמש במרפסת ללא פחד ואפי' אם כונתו גם לאוגר מותר דטמה"צ לצורך דבר המותר ודבר האסור גם שרי, אבל אם כונתו רק לצורך האוגר אסור דהוי טמה"צ לצורך דבר האסור].

ואם דלת החדר הקטן הנ"ל פתוחה אסור לסוגרה מהתורה דהוי צידה גמורה, אבל אם החדר גדול שא"א לתופסו בשחיה אחת א"כ לתופסו הוי צידה גמורה, אבל לסגור את הדלת מותר דנראה שאין איסור להכניס בע"ח מביבר גדול מאד לביבר יותר קטן כיון שבשניהם הוא באותו מצב של צידה, ונהי דלהכניסו בידים לשם דלמא אסור כמש"כ ביה"ל בס"א דצידד לאסור לצוד צבי לבית שהדלת פתוחה דהוי תחילת צידה ואסור מדרבנן וה"נ דלמא אסור, אבל כל זה להכניסו בידים אבל אם הוא כבר שם וסוגר את הדלת כתב שם דמותר.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם הטוקים הבייתים אשר במשך השבוע הנני מוליכם מחדר לחדר על מקל או סולם שלהם ונותן להם חירות להסתובב על הריצפה, האם חל איסור לתת להם אותה טיפול בשבת ויו"ט? ולאחמ"כ להחזירם ללול שלהם כפי שהם רגילים וכך הם ישנים ובזה הם חפיצים ונוח להם.

    תודה רבה,
    יעקב

  2. ראיתי שיש מתירים להחזיק אוגר וחיות מחמד בשבת מצד זה שאינני מקצה דעתי מהם [פניני הלכה בשם הגרש"ז], לפי זה – האם ניתן ללמוד מכאן מק"ו שמותר להחזירו לכלובו בשבת? שהרי עצם החזקתו ביד מותרת [מצד מוקצה], וא"כ לגבי צידה – אין לך צידה גדולה מזו, ואעפ"כ שרי?

  3. יש כאן שני נושאים שאין ביניהם קשר כלל, כאשר הנושא הוא רק מוקצה, כלומר, מדובר בבעלי חי שאינו בורח והוא נשאר עומד כמו כלב בית וכדומה, ואין בו איסור צידה, מותר להכניס לכלוב, אבל כאשר מדובר בבעל חי שבורח [נראה לי שאוגר בורח, אולי תלוי בגודלו, אבל כיון שמעודי סירבתי להפצרות ילדי בקטנותם לקנות להם בעל חי זה, אינני מכירו מקרוב], ודאי אסור גם להחזיק ביד…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל