לתרומות לחץ כאן

צידת דבורה כדי שלא תעקוץ

רציתי לשאול האם מותר לצוד דבורה בבקבוק וכדו' כדי שלא תעקוץ.

תשובה:

שלום רב.

אין לצוד דבורה כדי שלא תעקוץ, אלא אם כן יש בקרבת מקום אדם שרגיש לעקיצת דבורה שאז ודאי מותר משום פיקוח נפש.

מקורות:

 בסי' שט"ז סעיף ז' כתוב בשו"ע שמותר לצוד נחש כדי שלא ישכנו, והטעם לרוב הראשונים כיון שאינו צריך את הנחש וכל מטרת הצידה שלא ישכנו הוי מלאכה שאין צריכה לגופה דפטור עליה, ומשום צער התירו.

אבל הרמב"ם סובר דמלאכה שא"צ לגופה חייב, ולדבריו ביאר המ"מ והביאו המ"ב שם הטעם שמותר לצוד נחש שלא ישכנו הוא "דזה לא מקרי מלאכה כלל והוי כמתעסק בעלמא כיון שאין רצונו בעצם הצידהכלל ואדרבה כונתו להבריח אותו מעליו".

 לכאורה גם בדבורה היה להתיר לצודה מחמת שני טעמים אלה, אמנם מבואר בביה"ל בס"ח ד"ה 'או סתם' דדוקא בנחש ועקרב שנשיכתן קשה התירו מלאכה שאצל"ג אבל שאר רמשים המזיקים לא התירו, וכן מוכח מהדין של פרעוש בס"ט שכתוב דדוקא כשהוא על בשרו ועוקצו מותר לצודו אבל כשיש חשש בלבד שמא יעקוץ אסור, וא"כ גם בדבורה אם היא על גופו והולכת ממש לעוקצו מותר לתופסה ביד ולהשליכה דלא גרע מפרעוש, אבל בלא"ה אסור לצודה, וכן מפורש בגר"ז שם דצרעה אסור לצודה דאין נשיכתה קשה.

 ואמנם, לדעת הרמב"ם נראה דשרי דלדבריו טעם ההיתר שאין ע"ז שם מלאכה כלל דעסוק להבריחה מעליו ולא לצודה, וא"כ גם בדבורה מותר. אבל בשאר הראשונים מוכח לא כדבריו ממה שהוצרכו להתיר רק משום צער דהוי מלאכה שאצל"ג א"כ מבואר דיש ע"ז שם מלאכה וע"כ למעשה יש לאסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל