לתרומות לחץ כאן

עולם הזה ועולם הבא

האם יכול להיות שהעולם הבא נמצא בתת מודע שלנו והעולם שאנחנו בו חיים עכשיו הוא רק במחשבה והוא לא באמת ממשי? כי בעצם כל הרבנים אומרים שהעולם הבא הוא עולם של אמת, אז האם עצם קיומנו בעולם הזה נשלט במחשבה שנולדנו אליה, ואיפה שהוא בנשמה אנחנו אמורים להבין שהכל שקר?

תשובה:

קודם כל — שאלה מעניינת.

העובדה שהעולם שלנו הוא "עולם של שקר", והעולם הבא הוא "עולם של אמת", תיאור שאמרו חז"ל בגמרא, הוביל להוגים מסוימים להעלות מחשבות דומות למה שאתה מעלה. כלומר, העולם שלנו אינו אמיתי או ממשי, והוא קיים רק במודעות שלנו (או משהו בסגנון). אך מול אותם הוגים, יצא הרב חיים מואלאזין, בספרו נפש החיים (שער ג), וביאר שבכל מה שנוגע לנו, העלום שלנו הוא עולם ממשי ואמיתי, ומוטל עלינו להתייחס אליו רק בתפיסה זו.

העיקרון הוא כזה. התורה, שטומנת בחובה את כל היקום, כולל העולם שלנו וגם עולמות עליונים, נלמדת בכמה רבדים שונים. אולם, הרובד הפשוט של התורה הוא הרובד של עולם הזה, והוא בודאי אמיתי, כי בו טמון כל העניין של קיום המצוות וקיום התורה. כשהתורה מדברת על חיים ומוות, הכוונה הראשונה היא לחיים ולמוות בעולם הזה; כשהתורה מדברת על אכילה, הכוונה לאכילה כאן ועכשיו; כשהתורה מדברת על עצים ואבנים, על אנשים ומלחמות וסוסים וערים וימים ומדברות — ומה לא — הכוונה לעולם שלנו. העולם, אפוא, הוא האמיתי, בהיותו נטוע בתורה, ועלינו להתייחס אליו ברוח זאת בלבד.

ומה שאמרו חז"ל שהעולם הזה הוא שקר, הכוונה שכל האמת של העולם הזה נובע ונמשך מאמת עליונה יותר, אמת של עולם הבא, ואותם מעשים בעולם הזה שאינם משקפים את האמת של עולם הבא, הרי הם שקר, חסרי קיום וחסרי מציאות. עניין זה יתגלה לעתיד לבוא, כש"כל הרשעה כולה כעשן תכלה", כלומר, כל מה שהוא רע, שאין לו שורש בעולם עליון, יתגלה כשקר, וכמי שאינו קיים. אבל מציאות העולם, וכל מה שאנחנו פועלים בו על-ידי מעשנו, הרי הוא אמת וקיים — והרי לא הגיוני שכל העולם הוא רק "תרגיל" של הקב"ה, ובאמת אין כאן כלום!

הדברים אמנם עמוקים, ואני ממליץ בחום לקרוא בספר הרמח"ל (בעיקר דעת תבונות, וגם בספר דרך ה'), ובספר נפש החיים הנ"ל, ומשם לקנות את דרכי החכמה.

בהצחלה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל