שאלה:
לכבוד הרבנים קימ"ל ילד שהלך להטביל כלים שלא נאמן האם ה"ה שלחו ילד להחזיר כסף לא נאמן ? ואם נאמן וזה שצריך לקבל הכסף אומר שלא קיבל מה הדין? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה,
ילד אינו נאמן להעיד אפילו לא כעד אחד. ולכן ילד שנשלח להעביר תשלום, והילד אומר שהעביר את התשלום, והמקבל טוען שלא קיבל את התשלום, אין משמעות לעדות של הילד.
אם המקבל אמר שלח לי על ידי קטן, נפטר המשלח בשליחתו עם הקטן.
בהצלחה.
מקורות:
ראה שו"ע חו"מ סימן קכא סעיף א. וראה עוד שם סעיף ט שגם אם שלח גדול שיעביר את המעות, שאין הגדול נאמן לומר שהעביר את המעות כיון שנוגע בעדותו.
אז למעשה עם שלחו על ידי קטן והמקבל אומר שלא קיבל צריכים להביא שוב כסף לגבאי?
כן.
יש לעיין מכתובות פה קים ליה בגויה
מי אמר שאומרים קים לי בגוויה בקטן. ושם מבואר שעל רב פפא לא סמך – לא קים ליה בגויה. וא"כ בקטן לא ניתן לומר קים לי בגויה.
גם אם נאמר שבקטן קים לי בגויה זה רק הדיין יכול לומר זאת ולעכב את הדין עד שיברר – לא קרעינן שטרא ולא מגבינן ביה. אבל הלווה לא יכול לפטור את עצמו על פי עדות של קטן ולא קים לי בגויה.
לענין קטן יעויין בספר קריאי מועד מש"כ משם הרב אלישיב עמוד קט וראה עוד בשות אגרות משה יו"ד חלק סימן נד ובודאי שאין זה נוגע להיכא שהמלוה מכחיש
באגרו"מ מדבר באיסורים, שיכול לסמוך על הקטן לגבי איסורים. כאן הלווה יכול לסמוך אבל המלווה יכול לומר לא קיבלתי. ואם המלווה אמר לו שלח על ידי קטן לא צריך לומר קי"ל בגוויה וגם אם הקטן לא העביר את הכסף נפטר הלווה, ולכן הנושא של איסורים לא שייך לדיני ממונות.
השאר תגובה