לתרומות לחץ כאן

איך מחשבים את השנים של נכרי

שאלה:

בס"ד גוי שנולד בליל פלוני כגון אור לי"ח טבת האם יש מקום לומר שמכיון שאצל נכרים הלילה הולך אחרי היום לפיכך זה נחשב שהוא נולד ביום י"ז. וא"כ אזי אפילו לכשיתגייר נימא שהוא נחשב שנולד ביום י"ז לכל הדברים התלוים בשנים כגון ערכין .[וכן לגדלות הוא יחשב בן י"ג כבר ביום י"ז [ונפק"מ בגר קטן וכו']

תשובה:

שלום וברכה,

לפי תורתינו הקדושה אין מושג שמתחיל היום מחצות הלילה או מהבוקר. מונים את תחילת היום מתחילת הלילה. ולכן אין הבדל בין גוי ליהודי, המציאות שנולד אחר השקיעה מייחס אותו שנולד בתאריך של יום המחרת ולא ליום לפניו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    יעויין בספר המפתח [רמב"ם פרנקל] פ"א מהל' ערכין ה"ו שהביאו מספר "מעשה חושב" שדן האם מעריך את הנכרי נחשב את שניו של הנערך לפי חשבון השנים של נכרי מכיון שאצל נכרי הלילה הולך אחר היום אמנם שם הוא מיירי לענין אם עכשיו בשעה שמעריכו הרי זה לילה האם זה יחשב שעדין הוא לא נהיה בן שישים למרות שישראל כמותו כבר נחשב בן שישים, אך מ"מ לכאורה יש ללמוד מזה גם לנדו"ד שאם הוא נולד בלילה של מוצאי י"ז זה נחשב שהו נולד בי"ז.

  2. יפה הבאת. וראה במעשה חושב שמתבסס על דברי המקנה בקידושין לז ע"ב ד"ה תוד"ה ממחרת הפסח, שכתב שקודם מתן תורה הלילה הולך אחר היום. וגוי ששבת חייב מיתה היינו ששומר את הלילה שאחר היום. ולפ"ז כל הלילה אחר היום ולא רק חצי לילה כמניין הגויים. וכן לא כתוב שהולכים לפי התאריך הלועזי גם בגוי. ורק לגבי הדין שלילה הולך אחר היום נאמר דין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל