שאלה:
שלום רב, האם חולצה לבנה שהתלכלכה בכתם של שמן שאם לא לכבס עכשיו יאבד, האם מותר לכבס בחול המועד? ואם כבר כיבסו האם מותר ללבוש? תודה
תשובה:
במקרה כזה [נדיר מאוד] היה ניתן לסמוך על הסוברים שניקוי כתם נקודתי בלי לכבס את כל הבגד מותר במועד.
דין ההנאה ממלאכת חול המועד הוא כדין הנאה ממלאכות שבת, ולכן אם הדבר נעשה במזיד אסור ליהנות מזה בין לו ובין לאחרים לעולם, ובדבר שכובס באיסור יש לטנפו ולכבסו שוב. אם הדבר נעשה בשוגג מותר לאחרים ליהנות מיד.
מקורות:
במגן אברהם סי' תקל"ח סק"ב (שהובאו דבריו במ"ב שם סק"ב) עולה שאסור ליהנות ממלאכת חול המועד כשם שאסור בשבת וכן פסקו בשמירת שבת כהלכתה פרק ס"ו סעיף מ"א ובשו"ת שבט הלוי חלק ו' סימן ס"ח, ועי' בספר חול המועד כהלכתו בנספח מה שכתב בענין זה באריכות ובדברי הגרמ"ש קליין בביאורים שם אות י"ח שיישב דעת האוסרים, ולענין הנאה ממלאכת כיבוס מצינו בבן איש חי ויחי סי"ט שכתב שיש ללכלך את הבגד לאחר החג ולכבסו שוב, וכעין זה כתב בתהלה לדוד שיח,ג לענין הנאה מברירה שהיתה באיסור.
תודה רבה,
אחרי ששמו חומר על הכתם, שמו אותה במכונת כביסה לכבס…
לגבי מזיד ושוגג לא יודע איך לדון, איך שאמרו לי: שלצורך דבר אבד מותר…
אז מה עלי לעשות? האם צריך לטנף גם בכתם שמן או פשוט כל לחלוח אחר מספיק?
נראה שזה שוגג, חשבו שבגלל הכתם מותר לכבס את כל הבגד.
תודה רבה מאוד, וככלל אם צריך לטנף בגד בחזרה במקרה של מזיד, האם זה צריך להיות אותו סוג כתם, או מספיק כל לחלוח שדורש כביסה?
לחלוח הדורש כביסה.
השאר תגובה