לתרומות לחץ כאן

קדיש ע"י מספר אנשים

שאלה:

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול 2 שאלות:
1) האם זה נכון שככל שיהיה מספר יותר גדול של אנשים שיגידו קדיש על נפטר- זה יועיל לו יותר ויותר? (לדוגמא בנוסף לבנים- גם כדאי להוסיף ולשלם כסף לעוד מספר אברכים שיגידו קדיש לנפטר? או שמא זה לא ישנה כלל את המצב, שהרי אם הבנים יגידו קדיש, לא תהיה תוספת "הנאה" לנשמה מעוד אברכים שיגידו)?.

ושאלה שניה- אם הנפטר היה מחלל שבת- גם אז הקדיש עוזר להוציא אותו מגיהנום ולהכניסו לגן עדן? גם על מחלל שבת בפרהסיא?

תשובה:

שלום וברכה

כל ריבוי זכות הוא תועלת לנפטר, אלא שאין לדבר סוף, וככל שהבנים אומרים קדיש די בכך.

הקדיש מועיל גם לאדם חוטא מאוד, אין זה אומר שלא יקבל עונש על מעשיו, זה בודאי חסר היגיון, אלא שזכות זו עומדת לו בדין ועל ידה הוא זוכה בתוספת עילוי נשמה ותוספת גן עדן והדבר מלמד עליו זכות רבה ביום הדין שסוף סוף עשה את הדבר הגדול הזה להשאיר אחריו צאצאים שומרי תורה ומצוות שמקדשים שם שמים לעילוי נשמתו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראשית תודה כבוד הרב על התשובה.
    רק רציתי להבין יותר , זה שהבנים אומרים קדיש זה מספיק, אבל לפי מה שהרב אמר, "כל ריבוי זכות הוא תועלת לנפטר"- מכאן אני מבין שעדיף בכל זאת שיהיו עוד אברכים שיעשו לנפטר עוד נחת רוח, אז כן כדאי להוסיף אברכים , ממה שאני מבין, נכון? (למרות שמעיקר הדין מספיק שרק בנים יגידו)

  2. אולי תשכור אנשים שילמדו משניות, נראה לי עדיף, משום שאמירת קדיש על ידי כמה אנשים יחד בלאו הכי דנו בה הפוסקים אם יש בה טעם, ובדרך כלל כבר יש מי שאומר קדיש בבית הכנסת, אבל לימוד משניות ודאי יש בו טעם ככל שלומדים עוד ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל