לתרומות לחץ כאן

ניתוחי מתים

שאלה:

מה יחס ההלכה (אם לא תרצו להשיב השקפה…) לרצון של מדינה לנתח מת לדעת ממה נפטר
מדוע בעבר יש סיפורים שאנשים יראים על פניו מנעו זאת בבתי חולים למנוע את הגעת הגופה לאבו כביר , האם זו דעת התורה בעניין?
מדוע בחו"ל אין יראים שמוחים אם המדינות שם עושות זאת?
האם אין היתר הלכתי לכך , והאם נכון להרעיש על כך הרי פעמים שיש תועלת בבירור ממה נפטר?

תשובה:

שלום וברכה

ניתוחי מתים יש בהם ניוול המת והדבר אסור. אמנם כאשר יש בכך צורך פיקוח נפש, כמובן מותר, ובנודע ביהודה ועוד דיברו בארוכה אם הדבר מותר גם כאשר מדובר בפיקוח נפש עתידי, ללמוד על המחלה ממנה מת כדי שידעו להציל חולים אחרים בעתיד. כל זה אינו נוגע לענינינו, כאן הנושא הוא שהמשטרה מטעמים של חשד לפלילים דורשת לנתח את הגופה, ופה נדרש העלת שיקול הדעת ושכל אנושי, כדי שלא להצמד סתם לכללים קבועים, אלא לראות מי האנשים מה נראה שהיה, מה חוות הדעת של גורמי ההצלה, וככל שאין חשד למסוכנות של מישהו מהסביבה להמנע מנתיחה. בנקודה הזו המשטרה אינה עושה די כדי להגדיל ראש ולוותר במקרים מיותרים על הנתיחה.

לגבי מה שהזכרת מנושא הניתוחי מתים בעבר הרחוק כאן במדינת ישראל, זה לא נוגע לענין, אז התבצע פשע חמור של ממש שבלתי נתפס במושגים של היום בכלל, הפתלוגיה פשוט שדדה איברים של חולים שנפטרו בבתי החולים באופן סדרתי כדי לבצע בהם מחקר, חלקי גופות התגוללו באבו כביר, אנשים קיבלו לקבורה גופות מבותרות וחסרות, דברים מזעזעים שב"ה כבר עברו מן העולם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ובחול מה קורה?
    אגב
    הרב קלאצקין מלובלין בספרו אמרי-שפר (סי' פב) שכדי למצוא את הרוצח ולהענישו, מותר לנתח את גופת הנרצח. ושלא כדין עושים אותם הקרובים שמשתדלים למנוע את הניתוח, ועל-ידי כך גורמים להעלים את הרצח ומונעים את האפשרות להעניש את הרוצח במשפט. כי כל האיסור לנתח את המת הוא כדי שלא לפגוע בכבודו, אבל במקרה כזה ודאי שהנרצח מוחל על כבודו ובלבד שיענישו את רוצחו. ואף שיש מי שהחמיר (שו"ת חמדת צבי ח"ב יו"ד כ'), מכל מקום כן היא דעת רוב הפוסקים, וכך פסק הציץ-אליעזר (ד, יד, ט), והרב טיקוצ'ינסקי בספרו גשר-החיים (ח"ג פכ"ח ג')

    אז כאן נכון להפגין? לכולם ברור שאין חשד לפלילים?

  2. האמרי שפר מדבר באדם שנרצח! ועכשיו רוצים לנתח כדי לדעת מי רצח אותו. כאן מדובר בילד שנפטר ל"ע ללא שום סימני פגיעה, אבל יש כלל חוקי שמי שמת בבית עושים חקירה ממה מת, בענין זה יש להפעיל יותר שיקול דעת פסיכולוגי ואם רואים שאין סיבה ממשית לחשד לפלילים אין לנוולו. מה היה כאן בסיפור הכואב הנוכחי אינני יודע וזה לא הנושא, אני מסביר באופן כללי את הענין, משום שבדרך כלל זה הסיפור, תינוק במשפחה נורמטיבית מת מוות עריסה ה"י, מה יש לנתח?

  3. אם היינו עוסקים באיסור דארייתא של ניוול המת, לא מסתבר שהחילוק בין פטירה לרציחה יש בו כדי שביעה. בפש' נראה שאיסור ניוול המת אינו מהתורה-ולכן הותר לצורך.
    ויש לציין גם הגמ' ב"ב קנד שר'עקיבא התיר לנוול לצורך ממון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל