לתרומות לחץ כאן

חצובות גז שנטף עליהן חלבי או בשרי – האם לנקות וכיצד

שאלה:

שלום לרבני בית ההוראה. 1. שכיח מאד, לעתים כמעט מידי יום, שנוטף או משפריץ על החצובות שמן או מים רותחים מסירים ומחבתות בשריים או ממחבת חלבית. האם יש חובה גמורה לנקות בכל פעם שקורה דבר מעין זה לפני שרוצים להניח סיר אחר? ובאיזה חומרים לנקות? אולי צריך גם להמתין שתחלוף יממה?
2. באותו עניין. מתוכנן מעבר די רחוק לדירה חדשה, ובמסגרת ההתארגנות אני שואלת אם יש חובה או כמה רצוי להשקיע בכיריים חלביות נפרדות [אם כי זה לא פותר את בעיית סירי הפרווה מהשאלה הקודמת]. תודה.

תשובה:

שלום וברכה

ככל שמדובר בחצובות גז, אם אין הקפדה לשמר אותן רק לחלבי או רק לבשרי, אזי יש להקפיד על שני דברים: אם גלש חלב ואתה בא להניח בשר, יש לנקות את החצובה. אם אין ליכלוך ממשי בעין הכל שרוף וכדומה, לוודאי שהסיר יבש בתחתיתו, ומגע יבש בין חצובה לסיר אינו מפליט ומבליע. יחד עם זאת, המשטח תחת החצובות תמיד בחזקת טרף, ולכן אם נפל שם אוכל חם, אין לאכול אותו, אלא אם כן אתה בטוח שהמשטח נקי לגמרי ולא גלש שם מהסוג השני ב24 שעות האחרונות.

בכיריים חשמליות, אינדוקציה וכדומה זה הרבה יותר מורכב, ושם ודאי מומלץ לעשות כיריים נפרדות. ניתן לעשות את הכיריים העיקריות לבשרי ולפרווה, וחבלי שזה יחסית נדיר, בכירה חשמלית ניידת המתחברת לשקע.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה על המענה. ושוב שלום. אני מבקשת קצת לחדד. כשמטגנים שניצלים, וזו רק דוגמא, כל החצובות שמסביב נגועות בשמן מהטיגון. וכשגולש מרק עוף, המים גולשים גם לקצות החצובה שמרוחקים מהאש עצמה. בעצם כמעט כל יום צריך לנקות, ולא התקבל מענה באיזו רמה לנקות. ועוד אני תוהה, מדוע לפסח החצובות צריכות ליבון חמור כשלבשר בחלב אין חשש כמעט כלל, כמשתמע מהמענה.

  2. לגבי פסח יש חומרא, מנהג להחמיר גם במגע יבש בין כלים, כאן עד כמה שאת לא רואה משהו בעין, והשומן שנשאר נעשה שרוף ופגום, פחות יש להחמיר. אינני אומר שזו לא הנהגה נכונה, לי בבית יש כיריים חלביות וכיריים בשריות, אבך הבעיה היא יותר כאשר הסיר רטוב בתחתיתו או כשיש שיירים שאינם פגומים ובני יומם.

  3. ומה הדין בפלטה שנשפך עליה רטוב בשרי (ושהה שם במשך 5 שעות כאשר הפלטה פועלת) ואחר כך הונח שם סיר חלבי ,האם הרוטב הבשרי נקרא שרוף ופגום במצב כזה?

  4. בסיר שהידיות בו אינן נמסות בחום, ניתן גם להכניס ריק לתנור נקי על החום הכי גבוה לחצי שעה, אבל צריך לדעת אם זה אפשרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל