לתרומות לחץ כאן

שמירה על כשרות בבית עם עובד זר

שאלה:

בביתו של זקן סיעודי, מועסק עובד זר הסועד בו ומטפל בו. העובד הזר גם מבשל עבור הזקן [הוא מדליק את האש מנר נשמה שבועי המודלק על ידי ישראל]. כמובן שהסבירו והנחו את העובד הזר כיצד לבשל, ולהפריד בין בשרי לחלבי. האם וכיצד ניתן לסמוך על העובד הזר בענין זה – שלא יערב בשר וחלב? האם צריך 'יוצא ונכנס', האם מועיל להתקין מצלמה במטבח?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית חשוב לדעת, שדעת הרבה פוסקים שככל שמדובר בנר שממנו הגוי מדליק אין לסמוך על כך אלא בתבשיל אחד בלבד, זה לא מועיל לכל השבוע, כך דעת הגרש"ז אויערבך בהליכות שלמה עשי"ת פרק ג הערה 11, וכן דעת הגרי"ש אלישיב כפי שראיתי מתלמידו הגר"צ ובר, וכן שמעתי בשם הגר"נ קרליץ.

לעצם שאלתך, ראשית יש לדאוג שיהיה כמה שפחות נסיון, כלומר שיהיו רק דברים כשרים בבית, וגם הגוי יאכל רק מדברים כשרים ולא יביא הביתה מאכלים אסורים. מעבר לכך שיהיה יוצא ונכנס לעיתים מזומנות ממש, ולשים מצלמות שממש מכסות את המקום ולהסתכל בהן! שידע שמסתכלים…

והכי מהודר, שאתם תבשלו והוא רק יחמם במיקורגל…

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה.
    אגב, בהליכות שלמה מבואר שמעיקר הדין זה מותר להשתמש באותו נר להדלקות רבות, אלא שראוי להחמיר בזה.
    ובקובץ תל תלפיות גליון סח עמ' מ' מובא בשם הגרי"ש אלישיב שגם אם מדליקים מאותה אש כמה פעמים ביום, לדעת הרמ"א שפיר דמי.

  2. לגבי הגרש"ז אויערבך נראה לי שהוא קבע כתקנה ברורה לא לעשות כך, אף שמודה שאינו מעיקר הדין, אבל למעשה כך הורה לעשות. לגבי הגרי"ש אלשיב לא בדקתי את המקור שציינת, מצוי לפעמים שיש בשמו שמועות חלוקות אינני יודע לומר ברורות מה היתה דעתו מעבר לעדות שכתבתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל