לתרומות לחץ כאן

שקית שהיו בה ספרי קודש, לגניזה?

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

אם אני קונה ספרי קודש ונותנים לי שקית כדי להכניס אותם בתוכה, האם מותר לזרוק את השקית בפח או להשתמש בו כזבל (למשל), או אני צריך לשים אותה בגניזה?

תודה מראש.
תזכו לשנים רבות.
כל טוב.

תשובה:

שלום וברכה

שקית שמיועדת רק לנשיאת הספרים אין בה כל קדושה ומותר לזרוק לאשפה. קדושה יש בכיסוי שמיועד לשמש את הספרים כמו קופסה יפה לנוי וכדומה.

ראה גנזי הקודש פרק ח סעי' יא מהגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר.

מקורות:

וכתב שם כך: עטיפות כריכה (עטיפות למינציה צבעוניות העוטפות את כריכת הספר) וכל ניר שעטף בו ספרי ומחברות קודש כדי לנאותם צריך בהם גניזה. והסביר משום שהוא בכלל תשמיש קדושה משום שהם נעשו לכבוד, ואף שהם תשמיש לתשמיש קדושה מכל מקום כל שנעשה לכבוד אף תשמיש דתשמיש נהפך לתשמיש. וכן היא דעת הגרי"ש אלישיב ז"ל והגר"נ קרליץ זצ"ל.

אמנם עטיפה שנועדה רק לשמור על הספר ולא לנאות אותו איננה צריכה גניזה אם לא ניכר ששימשה לספר קודש מותר אף לזורקה לאשפה. והסביר זאת שהעטיפה משום שהיא נוגעת רק בכריכה הרי היא תמיש דתשמיש קדושה ובזה דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל כפי ששמע מפיו מחבר הספר הנזכר גנזי הקודש שאם לא ניכר עליה ששימשה לספר לא רק שאיננה צריכה גניזה כמבואר במשנה ברורה אלא אף מותר להשליך אותה לאשפה. ודעת הגר"ש וואזנר זצ"ל שאף אם ניכר מותר לזרוק אותה לאשפה משום שאין בשקית זאת שום קדושה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל