לתרומות לחץ כאן

יולדת תוך ל' בתשעה באב / הבדלה ליולדת בתשעה באב

שאלה:

1) אישה שילדה השנה בי"ד תמוז כך שט"ב יוצא תוך פחות משלושים ללידתה,
כיצד תנהג לעניין התענית (לבני אשכנז) אחרי שכתב הרמא שלכתחילה נהגו להתענות כל זמן שאין להן צער גדול וכתב במשנ"ב שהדבר תלוי אם יש להן חולשה, כיצד לשער הדבר (שמא אפשר לומר שהאידנא כולן נקראות חלושות)? מדובר בתינוק שניזון מהנקה בלבד?
2) במידה ואינה צמה איך תנהג לעניין הבדלה? לכאורה עדיף שבעלה יבדיל לה ויוציא עצמו והיא תטעם מהכוס ויבדילו על קפה וכיו"ב? או שעדיף שיבדילו על יין מיץ ענבים ויתנו לקטן בן כ7.5 לשתות מהכוס?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

נראה שנהגו היום כדברי הערוך השלחן סי' תקנד סעי' ח, שכיון שהדור חלוש יולדת לא מתענה בל' יום ללידתה, בפרט שהיא מניקה ותינוק קטן כזה קשה לתת לו תחליפים. אמנם נהגו שבלילה או לפחות כמה שעות היא מתענה, כיון שעדיין אינה צריכה לאכול.

דעת הגרי"ש אלישיב [הליכות והנהגות עמ' 17] ושבט הלוי ח"ז סי' עז אות ד, משנה הלכות ח"ז סי' לט שהיא חייבת בהבדלה, וראה שבט הלוי ח"ח סי' קכט ובשו"ת משנה הלכות שם שהבעל יבדיל והאשה תשתה, ויעשו זאת על חמר מדינה, לא מומלץ קפה שבזה יש ספק, אלא מיץ תפוזים סחוט 100% טבעי טוב יותר לזה. ואם הבעל לא נמצא היא תבדיל לעצמה.

[יש שפטרו יולדת מהבדלה והורו שתצא ידי חובה מהבעל במוצאי התענית, ראה דבר יהושע ח"ב סי' עה, וע"ע רבבות אפרים ח"ג סי' שעא].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל