לתרומות לחץ כאן

דרך ארץ אחר סעודה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

כאשר אנשים רבים יושבים לאכול בזמן שונות כגון בחגים כאשר מתקבצים הרבה בני משפחה וכו' וחוץ מן זמן קידוש כל אחד יושב לאכול משהו או סעודה בעצמו, אז האם לא מן הנכון שבתום הסעודה שיפנה כלים מלוכלכים מן השולחן כדי שחבירו ימצא שולחן נקיה?

הרי לא ידוע לי אדם שאוהב לאכול בצד סקית של זבל פתוח מול כל נשארים ששם, וכאשר אנשים מסיימים ומניחים כלי מלא ליחולח לאן ילכו כל הדברים שנשארו שם? לפח! לכן דרך ארץ לנקות כדי שחבירו ימצא שולחן שיהיה לו רצון לאכול ולא מיאוס.

ידוע שלטפל בילדים קשה והרבה לחץ אבל לי הדבר פשוט שזה המינימלי לגבי הזולת.

ואם אנשים אינם מרגישים שזה אינו דרך ארץ כיצד לרמז? יום יום כזה מתעצבן.

תודה

תשובה:

שלום וברכה

בודאי שהנימוס מחייב כך, אפשר להעלות את הנושא בנעימות באחד מדברי התורה שבודאי אתה נושא על שולחן החג, כת"ח מובהק וידוע בקרב בני ביתך והידידים, ולהציע שאולי יעשו תורנות או כל אחד ידאג לחברו וכו'.

רק נוסיף דבר אחד, התחלת כבר במה שכתבת להעלות את הסיבה לדברים שבגלל שיש להם ילדים והם מטפלים בהם וטרודים בזה מאוד, כמו שיודע ומכיר כל מי שיש לו ילדים. ובאמת כנראה בגלל זה הם פשוט לא מספיק נתנו לב לדברים, ולכן כדאי קודם כל באמת לדון אותם לכף זכות שהם ח"ו לא מתעלמים ורוצים להפיל את הקושי על אחרים, אלא פשוט טרודים מאוד. אחרי שכבר מבינים אותם כמו שצריך ודנים אותם לכף זכות ומקיימים בזה גם מצווה גדולה, כבר הרבה יותר קל להוכיח ולהסביר כי הלב כבר פתוח אליהם לרווחה ומבין אותם, וכך לא תשדר להם שאתה כועס עליהם, אלא רק רוצה שישימו לב.

בהצלחה רבה, ויש לך קצת זמן להתכונן עד חג הסוכות [אז תוכל גם לשלב את חשש בזיון הסוכה, כאשר משאירים בה זבל].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל