לתרומות לחץ כאן

למסור דין לשמים – סכנה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

ידוע שאין למסור דין לשמים כאשר יש בית דין ומי שעושה כן שם את עצמו בסכנה ומקבל עונש. עיין בפוסקים.

מזה התעורר ב' שאלות, אחת קשורה ישר לנדון ואחת שאינה אבל יש דמיון.

א- האם מדובר כלל זה רק כאשר יש בית דין ובמקום לבוא לדון שם עם בעל דינו מוסר לשמים , או כולל גם כן כאשר אין בית דין אבל יש בית משפט כל שהוא של גוים שזה גם כן נחשב משפט אדם כגון כגון בדין עם גוי שהרי גבי יהודי אסור לבוא לערכאות.

ב- האם כשאדם עושה עבודה טובה או כל דבר שהוא שיוצר חיוב ממוני או שעל פי דרך ארץ נכון לשלם לו משהו, ומיאן לקבל מן אדם אומר לא לשלם לו ושהשם ישלם לו על דבר, ייחשב כסוג של מסירה לשמים שמסוכן שהרי היה לו אפשרות לקבל מן בני אדם על פי דין (הלכה) או כיון שאינו מדובר בריב בין אנשים וטענות ממונית אלא מידת צדיקים זה בסדר?

ברכה הצחלה ושלום

תשובה:

שלום וברכה

ענין זה שאדם לא ימסור דינו לשמים, אינו קשור כלל למה שהזכרת. אתה מדבר באדם שחייב לשני ממון, והוא מציע לקבל שכרו מהבורא ומוותר לבעל חובו, זו הנהגה נפלאה של ויתור ואמונה וזה מצויין. ידוע המעשה ברבי לוי יצחק מברדיצ'ב שבאו לפניו לדין גביר ובעל חובו, כאשר ההסכם ביניהם היה שבורא עולם יהיה ערב על החוב, הבעל חוב מבקש לשלם והמלווה הגביר טוען שכבר קיבל את שלו בהרחבה מהבורא הערב… הרבי פסק לטובת הגביר… הנושא של מסירת דין לשמים היא כאשר אדם מצער את חברו, פוגע בו, מעליב אותו, והאדם בצערו ומתוך כעסו, פונה לבורא עולם ואומר לו, ראה מה שעושה לי אותו אדם, תשפוט בינינו, האם מגיע לי הצער הזה? אנא ה' תעניש אותו על רשעו! ואז בודקים משמים, האם אותו אדם ראוי שילחמו בשבילו את מלחמתו, האם הוא נוהג עם חבריו כראוי, האם הוא אף פעם לא פוגע באנשים אחרים… זו הסכנה במסירת דין לשמים. אבל מה שאדם מוותר מוחל וסולח זה היפך כל הענין זה, ובודאי שכרו כפול מן השמים.

ברכה והצלחה והרבה מזל טוב ורוב נחת על לידת הבן שיחיה לאוי"ט ושנים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרי כל הלימוד הוא משרה אמנו שמסרה דין על אברהם ונפטרה בגיל צעיר. האם יש איזשהוא צד לחשוב שהיא לא היתה 100% בבין אדם לחברו? שהיא לא היתה ראויה שישפטו בעבורה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל