לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין בין המרפסות

שאלה:

האם ניתן לצרף מנין,כשהאנשים עומדים בחלקם על מרפסות וגגות וחצרות,המשקיפות זו על זו.ושומעים את הש"ץ ואת הבעל קורא.

תשובה:

שלום וברכה הפוסקים נחלקו אם די בכך שרואים אלו את אלו כדי להצטרף, ואפילו הם נמצאים בשתי רשויות שונות, או שדין זה מועילה רק כאשר באחד מהמקומות יש עשרה, כדי שגם האחרים שנמצאים במרפסות האחרות יחשבו כמתפללים במנין, אבל כשאין עשרה במקום אחד אין מנין. בשעת הדחק יש להקל כדעת הסוברים שמצטרפים גם כשאין עשרה במקום אחד. החזן יכוון שאם הלכה כדעה החולקת תהיה תפילתו נדבה. אלא שכבר העיר בשו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' מד על פי דברי הפרי מגדים שם, שאין לרף אלא אנשים שאין ביניהם שביל או רשות הרבים, אלא הם במרפסות שונות באותו בנין וכדומה, וכדאי להזהר בזה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' נה סעי' יג-יד ומשנה ברורה שם ס"ק מח, נב.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. השאלה במקרה של שכנים שכולם במרפסות ואין צורת הפתח רק מעקה

    בהלכה מצאננו שצורת הפתח חולקת את שני החדרים

    מצד שני בבתי כנסת יש בימה עם מעקה שמטרתה היא לחלק בין הבית מדרש עי מחיצה ויותר קל הלכתית לשבת בשעת קריאת התורה
    ובדרך כלל אין בבימה מנין ואכ רואים שהמחיצה לא מפסיקה מהציבור לגבי מנין ולכאורה אפשר לדמות לכאן שלא יקרה מחיצה המעקה שבמרפסת

  2. ההבדל הוא גדול מאוד כפי שהובא שם במשנה ברורה ועוד, שם הכל באותו חדר ולכן כיון שהמעקה הזה כיון שאינו מגיע לתקרה וגם הדרך להגיע לבימה היא מתוך החדר, הם נחשבים רשות אחת לענין זה, אבל במרפסות הן רשויות חלוקות לגמרי.

  3. יש בזה טעות, דברי המנח"י המבוססים על ד' הרשב"א מדובר דווקא בב' בתים באותו מקום (כמו בית ועליה וכד') אך לא בשתי רשויות נפרדות לגמרי, שזה הפרש מהותי בין אותו בית רק שתי חדרים או קומות נפרדות, וכך מבואר להדיא בד' הרשב"א שהוא מקור הפמ"ג והשע"ת עי' ח"א סי' צו, וגם זה כתב הרשב"א רק בלשון 'אפשר' כמו שכתב השע"ת, ועיקר נראה מד' הרשב"א שצריך שיהיה ברשות אחת

  4. האמת שהתשובה שם אינה מדוייקת, כי המשנה ברורה רק כתב שראוי להחמיר כשיטה זו, והמנהג אכן להחמיר, אבל ההבדל הוא פשוט, התשובה ההיא נכתבה בימים רגילים, ואז חלילה להקל בענין זה שבעצם יש בו חשש הוצאת שם לבטלה, אבל בימים אלו הכריעו כל הפוסקים ללכת אחר שורת הדין שהעיקר כדעה המקילה… יתן ה' ונזכה לשוב לימים הרגילים…

  5. לא הבנתי כל כל את דבריך, המנחת יצחק זה לחומרא, ואתה אומר שהוא לא רלוונטי והלכה לחומרא לא הבנתי מה כתבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל