לתרומות לחץ כאן

מובטח לו שהוא בן עולם

שלום,
ישנן מצוות שמובטח שמי שמקיים אותן "חלק מהעולם הבא" ולהיפך, מי שלא "אין לו חלק לעולם הבא". למשל, שמירת שבת, שמירת הברית וכו'.

השאלה שלי היא כזו: אם מישהו שומר מצוות, ובין היתר שומר את רוב המצוות (או אפילו אחת) שעליהן מובטח כי הוא חלק מהעולם הבא, אך עדיין חוטא (בכוונה/בטעות/בעקבות קשיים) בחטא שכתוב "שאין לו חלק לעולם הבא" איך זה מסתדר?

לדוגמה: אדם ששומר שבת, לפי הבנתי מי ששומר שבת מובטח לו שהוא בן לעולם הבא, אך מנגד לא עושה עוד משהו ובין היתר נניח פוגם בברית, שעל זה נאמר: "אין לו חלק לעולם הבא", איך זה מסתדר? הרי כיבכול הובטח לו שהוא חלק מהעולם הבא, ומנגד גם מובטח שהוא לא? (עשה מצווה – לכן זכאי לעולם הבא, אך גם חטא בחטא שהובטח שאין לו חלק לעולם הבא).
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

אינני מבין הרבה בעניני עולם הבא, אבל ברור שיש בחינות רבות ושונות בענין זה: הריקאנטי בפרשת כי תשא כותב, שמה שכתוב אין לו חלק בעולם הבא, הכוונה שאין לו שם מדור מיוחד כמו לכל יהודי, אבל ודאי שהוא שם כי כל ישראל יש להם חלק בעולם הבא. הרבי מפשיסחא אמר, שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא מצד היותם חלק מהכלל אבל לא את הבחינה הפרטית שלהם כפרט בעם היהודי, רא"ל גורביץ ראש ישיבת גיטסד כתב מאמר ארוך להוכיח, שכל ישראל נוחלים עולם הבא בבחינת ירושה, אבל יש בחינה של בן עולם הבא שהוא ממש בעלים כביכול וכו'. כלומר יש אין ספור בחינות ומדרגות, ואני מניח שזה מיישב גם את שאלתך, אדם מופקע מבחינה אחת, אבל עדיין נוחל בחינה אחרת.

שנזכה לכל הטוב.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל