לתרומות לחץ כאן

הרב יהודה אלקלעי ומחלוקתו עם רבני הישוב הישן

שאלה:

שאלה בקשר לסוגיית תשובה כללית שהעלה הרב יהודה אלקלעי זצ"ל. הרב אלקלעי אומר שיש תשובה פרטית שעושה אדם והיא כוללת וידוי תיקון וחשבון נפש וגם מרחיב שיש תשובה כללית לעם ישראל שבו העם צריך לשוב לארצו עקב כך שהגולה נגרמה עקב חטא ושכן הגולה היא חטא וברגע ששני הדברים יקרו שעם ישראל יעשה תשובה פרטית של מצוות ויחזור לארצו ויחיה חיים תורניים תבוא הגאולה או תחילתה. האם הרב אלקלעי צודק או שמא אלו דברי כפירה.

תשובה:

שלום וברכה

לא הייתי מרחיק לכת לומר שאלו דברי כפירה… יש שתי שאלות השקפתיות שנוגעות למשנתו של הרב אלקלעי ואחרים: האחת שנוגעת לעצם דבריו, יש שסברו שהדרך לקרב את הגאולה היא אכן על ידי שיבת ציון, כלומר שכאשר עם ישראל ישובו לארץ ישראל ויקיימו בה את המצוות התלויות בארץ ויכוננו בה חיים יהודיים, מצוה זו תסייע להבאת הגאולה בבחינת אתערותא דלתתא, רבים מתלמידי הגר"א כך סברו והאמינו כפי שהדבר בא לידי ביטוי בספר קול התור ובספרים אחרים. כך סבר גם הרב אלקלעי ואחרים, אלא שהוא הקצין קצת את אמירותיו כביכול השיבה לארץ אינה רק אמצעי לגאולה אלא חטא המוטל על יושבי חו"ל, וזה כבר נושא הלכתי, ומקובלים דברי הפוסקים שבזמנינו אין חובה לעלות לארץ, כמבואר בתוס' בסוף מסכת כתובות ועוד רבים מהראשונים והאחרונים שראו בזה מצוה קיומית ולא חיובית, ראה כאן מאמר רחב שכתבתי בענין זה, אף שיש איסור ליושבי הארץ לעקור ממנה.

הנקודה השניה שחשובה לא פחות, ועליה היה הויכוח והמחלוקת הגדולה של הרב אלקלעי עם רבני הישוב הישן בארץ הקודש, הוא עצם החיבור שלו עם מבשרי הצייונות החילונים, וזה ויכוח שנטוש כבר 200 שנה בין גדולי ישראל, רבים ראו צורך לרחק ולהתרחק מכל וכל, ויש שנקטו דרך אמצעית יותר, אבל הרב אלקלעי בחזונו ורצונו ותשוקתו לגאולה, יצר חיבור אמיץ, דבר שלפי הנסיון הוביל תמיד לחילוניות ופריקת עול של אנשים רבים משולי המחנה. הוא ראה בשורה גדולה גם בתחיית השפה העברית ויצר עם הפעלים למען זה שלא היו דתיים.

כך שהנושא אינו מצות התשובה ואין מקום להתפס להתבטאות זו או אחרת, אלא עצם הרעיונות.

אלו הדברים, שבת שלום ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל