לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ש"ץ שמאחר לתפילה – חזרת הש"ץ בלי תפילה בלחש

שאלה:

אני בשנת אבל על אבי ז"ל. קרה לי פעם שאיחרתי לתפילת מנחה והגעתי באמצע שמו"ע. כשהחזן סיים שמו"ע הוא ראה אותי והעביר לי את הטלית שאתפלל לפני העמוד. דא עקא שחששתי שאם אתפלל בלחש זה יגרום לטירחא-דציבורא כיון שכבר עברו מס' דקות מתחילת התפילה כך שהתחלתי ישר מחזרת הש"ץ. הנהגתי כשורה? כמו"כ האם עלי (באופן רגיל שאני מתפלל בלחש) לפסוע "עושה שלום" בסיום חזרת הש"ץ? או שאוכל ללכת להתיישב לתחנון (ובב' וה' לקחת ס"ת לבימה) ללא פסיעות אלו בהסתמך על "עושה שלום" בקדיש תתקבל? ישנם מקומות שכשיש שני חיובים הם מתחלקים בתפילה בצורה שא' אומר חזרת הש"ץ והשני קדיש תתקבל מה קורה אז עם הפסיעות בסיום חזרת הש"ץ? והאם הקדיש תתקבל לא שייך לחזרת הש"ץ ומימלא יש לחלק לפני החזרה והראשון רק יגיד את החצי קדיש וברכו לפני ברכות ק"ש?

תשובה:

שלום וברכה

בשו"ע בסי' קכד סעי' ב כתב שבשעת הדחק כשהוא צריך לעבור לפני התיבה ואיחר לבוא, יוכל להתפלל מיד בקול בלי להקדים תפילה בלחש, אבל לכאורה שעת הדחק הכוונה שהתפקיד מוטל עליו כחזן קבוע וכדומה, מה שהוא רוצה להתפלל לעילוי נשמת אביו לא נראה שהיא שעת הדחק, אדרבה, לכאורה יותר עילוי נשמה להתפלל לכתחילה…

באופן שעושים זאת, אם אין טירחה דציבורא בכך, יאמר אחרי החזרה אלוקי נצור ויפסע לאחוריו, ראה שו"ע סי' קכג סעי' ה, ובפרי מגדים שם א"א ס"ק יג.

בכף החיים שם ס"ק כח כתב, שאם חזן אחר ממשיך את התפילה ואומר קדיש תתקבל, הש"ץ הראשון צריך לפסוע לאחריו בגמר החזרה באמירת עושה שלום, ויש שחייבו זאת גם באופן שרוצים להתיישב לתחנון, ראה באר משה ח"ה סי' לד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל