לתרומות לחץ כאן

הנחת מאכל שרוב יבש ומיעוטו לח על הפלטה בשבת

שאלה:

האם מותר להשים על הפלטה בשבת תוספת פטריות שמורכב מבצל פטריות ותבלינים ישנם מעט נוזלים בתוספת אך העיקר והרוב הוא הבצל הפטריות והתבלינים. כמובן לא באופן ישיר. האם זה אפשרי מבחינת ההלכה? מדובר על מנהג ספרד תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

בנושא הזה יש בעצם שתי שאלות: שאלת בישול בשבת בדבר לח שלהרבה פוסקים ראשונים ואחרונים יש בישול אחר בישול בדבר לח וכן החמיר בשו"ע סי' שיח סעי' ד, ובענין זה נחלקו הדעות כאשר התבשיל עיקרו יבש ומיעוטו לח, דעת רוב פוסקי זמנינו שדינו כדבר לח ויש לאסור להניח אותו במקום שיכול להתחמם בחום שהיד סולדת בו, כן דעת הגרי"ש אלישיב הגר"ש וואזנר ועוד רבים וכן נראה הכרעת המשנה ברורה שם, ואילו הגר"ע עובדיה דעתו להקל בזה על פי שיטת רבינו ירוחם הידועה בענין זה, ומשום שסבר שכן הוא העיקר לשיטת השו"ע שם.

שאלה שניה, כאשר אתה בא להניח על הפלטה עצמה ולא על גבי סיר אחר, יש בזה שאלה של איסור חזרה בשבת, כאשר שוב, דעת הרבה פוסקים להחמיר שגם בפלטה חשמלית המיועדת בעיקר לחימום מאכלים ולא לבישול, גם כן יש איסור חזרה, ולכן גם דבר יבש אין להניח ישירות על הפלטה, ושוב, דעת הגר"ע יוסף להקל בזה לגבי דבר יבש.

לכן אינני יודע למה כוונתך מנהג ספרד, הנושא אינו ספרד או אשכנז המחלוקת בזה חוצה מגזרים, אבל אם אתה נוהג בכל הליכותיך כהכרעות הגר"ע יוסף, הוא נקט לקולא בשני ענינים אלו, אבל ודאי כדאי להחמיר לחוש לדעת האוסרים.

מפני השבת המתקרבת אני מקצר.

שבת שלום ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל