שאלה:
1. האם האבל בשבעה יכול להעביר מגבונים לחים בבית השחי ובמפשעות?
2. כיצד ינהגו אבלים בשבעה בבית הכנסת בראש חודש?
3. האם אבלים בשבעה אומרים וידוי ותחנון בבית הכנסת?
תשובה:
שלום וברכה
- נראה שכיון שזה מועיל להעברת ליכלוך ממש ולא מדובר ברחיצה של תענוג יש להקל, בפרט בימים אלו שעדיין חם ומזיעים. ראה שו"ע שפא א.
- המנהג הוא שהאבל יוצא בעת אמירת ההלל והמתפללים אומרים אותו לבדם. ראה גשר החיים כ, ג, וזה אגב גם בבית האבל, לא רק בבית הכנסת, ודלא כמנהג המובא במשנה ברורה סי’ קלא שכלל לא אומרים הלל בבית האבל [כמו תחנון שגם הציבור לא אומרים בבית האבל].
- אבל בימי השבעה שמשום מה מגיע לבית הכנסת משום שאין לו מנין בביתו וסומך על המקילים בזה. יגש לפני התיבה, הציבור יאמר תחנון והוא לא יאמר, ראה משנה ברורה סי’ קלא ס”ק כ.
בשורות טובות ומן השמים תנוחמו!
בשאלה 2 הוא שאל על אבל בבית הכנסת ואשמח לדעת מנין שהוא צריך לצאת הרי זה לא בית האבל
זה היינו הך ואדרבה, בבית האבל יש סוברים שכולם לא אומרים הלל, ובבית הכנסת רק הוא יוצא.
מי אמר שבבית הכנסת האבל צריך לצאת
כן נראה פשוט, מה החילוק?
כיון שאני ראיתי שכותבים שגם כשמתפללים בבית האבל אם הוא לא נפטר שם אלא בבית חולים אפשר לומר בבית האבל חוץ מהאבל עצמו ועיין יביע אומר חלק ד (יו"ד לג) אות ו ובמקנא דדינא כתב שבבית האבל שהנפטר לא מת שם "טוב" שייצא לחדר אחר אבל בבית הכנסת אני לא יודע אם צריך לצאת ויתכן שלא דהא הביא שם באות ו שיש פוסקים שצריך אף האבל לומר איתם בבית הכנסת
ואגב משמע מהיביע אומר הנ"ל שגם האבל יאמר בבית הכנסת
אכן אינני יודע. ומכל מקום נראה שהכרעת היביע אומר שהאבל אינו אומר גם בבית הכנסת אף שמביא חולקים בדבר.
השאר תגובה