שאלה:
שלום וברכה,
1)ראיתי כמה פוסקים שכותבים שאומרים את תפילת נחוניא בן הקנה בתחילת הלימוד ובסוף הלימוד.
והרי משמע מלשון הגמרא שזה תחינה שאומרים בכניסה לבית המדרש וביציאה.
2)מתי עלי לומר את התפילה של נחוניא בן הקנה שלאחר הלימוד?
עיקר הלימוד שלי הוא עד אחרי צהריים (סדר ב' בישיבה) לאחר מכן אני בדרך כלל פחות לומד או לא לומד בכלל עד הלילה ובלילה כמה דקות לפני שאני הולך לישון אני שומע שיעור תורה של כמה דקות. אז מתי עלי להגיד את התפילה?
3)האם יש חיוב מעיקר הדין לומר את אלו התפילות?
אשמח למקורות, תודה מראש.
תשובה:
שלום וברכה
- השאלה שלך הזו יותר נוגעת לאנשים פשוטים כמונו שאין הרבה קשר אצלם בין הכניסה לבית המדרש לתחילת הלימוד, ולפעמים יש קצת זמן באמצע שעושים שם דברים אחרים… רבי נחוניא בן הקנה כשנכנס מיד למד… לכן הברכה היא מיד כשמתחילים ללמוד.
- תאמר בזמן עיקר לימודך.
- משנה ברורה סימן קי ס"ק לו: כתב הרמב"ם בפי' המשנה ואלה שתי תפלות חובה. ויש לו להתפלל יושב או עומד כמו שיזדמן לו ולא יחזור פניו למזרח ולא למערב ולא יעשה השתחויה וכו'. אמנם מנהג העולם לא להקפיד על כך כתפילת חובה אבל אינני יודע הטעם.
האם ניתן לפסוק עפ"י מ"ש הרמב"ם בפירוש המשניות, שהרי בספרו "היד החזקה" לא כתב שזו חובה, אפשר שחזר בו מצד הגדרת העניין כחיוב? (גם לכאורה בלשון מרן לא מוכח שחייב..)
כשאין רמז שחזר בו למה לחשוב כך? עכ"פ המשנה ברורה מביא אותו להלכה, זו לא ראיה שלי.
הרמב"ם פסק זאת להלכה גם במשנה תורה בהלכות ברכות פרק י הלכה כג,כד.
השאר תגובה