לתרומות לחץ כאן

תענית כשהמשיח בא באמצע תשעה באב

שאלה:

Nachrichtentext
האם השנה שתשעה באב חל בשבת ונדחה ליום ראשון, כשיגיע משיח באמצע יום ראשון צריכים לצום עד סוף היום? על הצד שיום א׳ תשלומין משבת אולי צריכים לגמור את התענית, כי הרי לא צמים בגלל שמשיח לא בא ביום א׳ אלא בגלל שלא הגיע בשבת. ואולי אפשר שאם יום א׳ אינו תשלומין מיום השבת, או בכל שנה שאינו חל בשבת, תלוי אם משיח הגיע לפני חצות היום או אחרי, כמו בתענית שקיבל ע״ע וסיבת התענית התבטלה.

תשובה:

שלום וברכה

מסברא אין כל טעם לומר שימשיכו להתאבל על החורבן אחרי שכבר יש לנו גאולה ביד, וזה לא תלוי במחלוקת הפוסקים האם בשנה זו עיקר התקנה להתענות ביום ראשון או שזה תשלומין של שבת, זה הכל רק הגדרה בגדר חיוב חז"ל, אבל לא מדובר כמו בתענית יחיד שהוא נדר בפני עצמו שאינו קשור לטעמו, כאן החורבן הוא עיקר החיוב ואין כל טעם לתענית בלא זה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. מי שבמזיד לא התענה תענית ציבור צריך להשלים את התענית. ואם בא משיח בינתיים האם הוא פטור מלהשלים בשביל שאין אבילות ? חוטא נשכר?

  2. זה משהו אחר לגמרי! מי שבמזיד לא התענה, התענית השניה שלו אינה על צער החורבן, אלא זה שביטל דין דרבנן בשאט נפש, זה גם אחרי המשיח נכון…

  3. לכאורה אילו משיח בא באמצע התענית – זה כמו ציבור שמתענים על הגשמים וירדו גשמים באמצע התענית, שהדין הוא שאם נושעו אחר חצות – ישלימו התענית, ואם לפני חצות – הולכים לביתם ואוכלים ושותים וחוזרים לבית הכנסת במנחה וקוראים הלל הגדול.

  4. יש לעיין אם לדמות אבלות על החורבן לנושא של תענית לפרנסה. גם אחרי גשם יש משמעות לתענית, כל חקלאי יודע לספר כמה סיכונים יש בענף מלבד הגשם, אבל אבלות?

  5. זה אגב שאלה גדולה בראשונים אם הצום השנה הוא תשלומין לשבת או שבשנה זו תיקנו לכתחילה לצום בי' באב, ונפקא מינה לקטן שהגדיל ועוד, וכן נפקא מינה כידוע לענין אבלות בצינעה בשבת – תשמיש המיטה וכדומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל