לתרומות לחץ כאן

פסילת נישואים

שאלה:

שלום וברכה ,
שמי נטלי
התחתנתי ב2011 עם גבר בלית ברירה , הכרנו זמן קצר ונורא סבלתי הן ממנו והן ממשפחתו וכבר סגרנו את החתונה ולא יכולנו לבטל בגלל התשלום הגדול .ורק לאחר חודשיים וחצי התחתנו . ורציתי לברוח לפני החופה וזה היה בעייתי . ולאחר החתונה בחודש הגעתי לבית הדין לגירושין לא גירשו והייתי בהריון בגלל זה .רציתי לעשות הפלה לא התירו ונשארתי לבד כל ה-הריון ו3 ימים לפני הלידה התגרשנו לאחר שהתחננתי בפני בית הדין .האם אפשר לפסול נישואים אלו ??? תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שהיום את רוצה להתחתן עם כהן? אחרת מדוע לפסול את הנישואין?

בכדי לפסול נישואין לצורך נישואין עם כהן אין די בספק קידושין וכד', אלא צריכים לקבוע שהלכתית הקידושין בטלים לחלוטין. וגם אז לא ברור כלל אם ניתן להתחתם עם כהן, שהרי כתבו חלק מהפוסקים שאישה שקיבלה גט אפילו אם התברר שהגט מעיקר הדין לא היה נצרך בכל זאת היא פסולה לכהונה מדרבנן. יתכן שבנקודה זו יש הבדל בין ספרדים לאשכנזים. (ראה רמ"א אבה"ע סי' ו' סעי' א'). אולם במקרה שלך, את אומנם לא מתארת הרבה, אבל נראה שהקושי העיקרי הוא בשלב הראשון. האם אכן הקידושין בטלים.

את מתארת מצב שהגעת לחופה ללא כל רצון. את לא מפרטת את סוג הלחצים וכו', אולם ניכר שכבר בשלב הזה ידעת שיש כאן בעיה עם בחור שמסיבה זו אינך רוצה בו. ובכל זאת הלכת לחופה, אולי בגלל הלחצים, אולי בגלל השיכנועים אני לא יודע. אבל כאשר אדם כבר יודע את המצב לפני החופה ובכל זאת הולך לחופה, כדי לקבוע שהקידושין בטלים צריך שיהיה ברור שזה מחמת הלחצים. לדוגמה, אם אמרו לך לא כדאי לך לבטל את הנישואין הללו כי תצטרכי לשלם לו הרבה כסף על הוצאותיו. או שאמרו לך אם תבטלי את הנישואין יהיו לך קשיים גדולים בקשר עם משפחתך וכו'. ואת מרצונך החופשי (יחסית) בחרת שלא להסתבך עם תביעות כספיות, שלא להסתבך עם קשר עם משפחתך, זה לא גורם לכך שהקידושין נעשו בכפיה, היה לך ברירה, ובכל זאת בחרת בקידושין.

שלא תביני איתי לא נכון, ליבי איתך ואני ממש לא מאחל לאף כלה לעמוד בסיטואציה שעמדת בה ביום שהיה אמור להיות הכי מאושר בחייך. אבל בהלכה ישנם כללים, כיצד קובעים ביטול קידושין בטענת כפיה. כדי לקבוע שנעשה כפיה, צריך שיהיה כפיה פשוטו כמשמעו. או לפחות איום חריג בסגנו: "אם לא…" וכד' אחרת זה לא בכללי הכפיה וממילא לא ניתן לבטל את הקידושין.

ועל כולנה, עלייך לזכור את ההקדמה, שכדי להגיע לרמה של ביטול קידושין זה צריך להיות באופן ודאי ולא רק כספק וכד'.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל