לתרומות לחץ כאן

קידושי צחוק בחפץ שהוא ספק שווה פרוטה

שאלה:

אדם קידש אישה במילים הבאות "הרי את מקודשת לי במסטיק זה" לא אמר את המילים כדת משה וישראל ובנוסף לא היה בדעתו באמת לקדשה אלא רק בצחוק האם היא מקודשת? בנוסף לא היו עדים אלא רק אדם אחד שלא כשר לעדות (לא שומר תורה ומצוות)

תשובה:

שלום רב,

המילים כדת משה וישראל הנאמרים בקידושין אינם מעכבים. כלומר, אדם שאומר הרי את מקודשת לי בטבעת זו או במסטיק זה, הקידושין תקפים. (רמ"א אבה"ע סי' כז סעי' א'). 

לגבי המסטיק אם יש ספק אם הוא שווה פרוטה מעיקר הדין יש בזה ספק קידושין ויש נידון גם כאשר אינו שווה פרוטה כאן במקום הקידושין אבל בהחלט יכול להיות שמקום אחר בעולם זה שווה פרוטה ראה סי' לא. אולם במקרה דנן שאין שני עדים כשרים ברור שאין כלל חשש קידושין. ואפילו עד אחד כשר לא היה שם. כלומר, אפילו אילו היה כשר לא היה חשש קידושין אפילו לדעת הרמ"א שלחומרא חושש לקידושין בע"א, זה לא כאשר שניהם אומרים שלא היתה כוונתם לשם קידושין. ובמקרה שאין עדים ברור שא"א אפשר לומר שיש כאן דברים שלב (ראה פתחי תשובה סי' מב). ובנוסף, עיי"ש בסעי' ג' שכאשר המקדש והמתקדשת רואים שאין עדים אין חשש קידושין גם אם אכן היו שם כאלה שלא ראו. 

מכל הסיבות הללו ברור שאין במעשה זה חשש קידושין. אבל יחד עם זה צריכים לדעת שלא עושים "צחוק" בנושאים הללו. הנושא הזה רגיש, ולכן באופן כללי החמירו בזה גם בקידושי שחוק כמבואר ברמ"א בסי' מב. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל