לתרומות לחץ כאן

תשלום קנס מפקח על רכבת הקלה אחרי נסיעה על אוטובוס

שאלה:

אני בחורה שהגעתי לארץ לשנות הלימודים מארה"ב לסמינר בירושלים.
עליתי על אוטובוס של אגד ושילמתי עם הרב-קו. אחרי זה, עליתי על רכבת הקלה בתוך 90 דקות (אני חושבת). ולא הנחתי את הרב-קו על המכשיר שהבנתי שאין צורך.
אחרי זה עלה פקח ונתן לי קנס של 185.9 ש"ח משום שטען שלא שילמתי. אבל אני חושבת שעליתי תוך 90 דקות.
האם אני צריכה לשלם? אני מחו"ל ואין לפקחים שום דרך לזהות אותי, אפילו השם שלי לא רשמו.
תודה

תשובה:

שלום רב,

אין לך שום חיוב לשלם את הקנס שחוייבת. מאחר ואין להם כח של דינא דמלכותא, או כח של בית דין.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. חשבתי שהדין של דינא דמלכותא נאמר לגבי מדינה, אבל כאן זה חברה פרטית שנותנת את הקנס. הייתי חושב שמי שמשתמש בשירותים של חברה פטרית עושה כן על דעת כללי החברה, ואם עברתי על כללים שלהם, זה בעיה שלי עם כל הכרוך בזה.

  2. למה אין להם כח של דינא דמלכותא הרי לפי החוק (דהיינו כללי משרד התחבורה)אם היא לא שילמה למפעיל של הרכבת כמו במקרה הזה היא מחויבת לשלם את הקנס הזה זה שהיא שילמה באוטובוס זה לא פוטר אותה מכלום למעשה בשביל שגם מפעיל הרכבת יתוגמל מאגד היא צריכה לשלם. בכל אופן שימי לב שאת צריכה לשלם דמי נסיעה אחת לפחות שנסעת ללא תשלום.

  3. שלום רב, להם יש כח לתת קנס למי שמשתמש בחברה שלהם ללא רשות, אבל אין מחובתו של הנקנס להציע את עצמו ולשלם אם באפשרותו לא לשלם. ואין זה סותר זה לזה.

  4. שלום רב, החברה היא שקונסת למי שמשתמש לא לפי הכללים. ברור שלחברה יש כח לקנוס למי שאינו משתמע לנוהלים שלהם,אבל הנקנס אינו חייב להציע את עצמו ולשלם כשבאפשרותו לא לשלם. ולא סותר מה שיכולים לקנוס למה שיכול להתחמק.

  5. בקיצור אתם אומרים שיש כאן שתי דינים. דין של הקונס ודין של הנקנס. מה המקור לזה? דהיינו למה לא אומרים שאם יש כוח לתת קנס, אז יש חיוב לשלם?
    ואפילו לפי מה שאתם אומרים, אם הפקחים רושמים שם ות"ז ואין דרך להתחמק, אז צריכים לשלם. נכון?

  6. שלום רב,
    קנס פירוש הדבר עונש, להם יש לחברה כח להעניש מכיון שמתנים מראש שהנוסע בחברה צריך לציית לכללים שהציבו, והעובר על הכללים יענש בקנס כספי – עונש סביר – ממילא אין זה גזל מצידם כשקונסים אותו. אך ברור שאין לעובר חיוב לשלם את הקנס, שלא היתה התחייבות מצד הנוסע לשלם, אלא הם מתנים שיכולים לקנוס. ואם יש אפשרות שלא לקבל את העונש, אינו גזל.
    ואם אין דרך להתחמק ודאי שחייב לשלם, משום שאין לו עצה אחרת.
    נפתלי בן חיים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל