לתרומות לחץ כאן

דיני תשעת הימים – אשכנזים

שאלה:

בס"ד
שלום רב
1.האם מותר לאשכנזיה לקנות בגד חדש במחיר מבצע שלא יחזור עד ראש חודש אב וכמובן לא ללבוש ולברך שהחיינו ?
2. האם מותר לכבס בגדים ולהגהץ ובפרט בגדי שבת אחרי ראש חודש אב ? או שהכיבוס אסור בכל 9 הימים ?
3. האם מותר לקנות תכשיטים זולים (לא מכסף ולא מזהב) ולענוד אותם גם במהלך תשעת הימים ?
4. האם אדם שלא צם (באישור רב) בט' באב , רשאי לעבוד לפרנסתו ולעשות את כל המאלכות ללא הגבלה ?
5. האם מותר לאכול / לטעום עוף / הודו שאני מכינה ביום חמישי / שישי לכבוד השבת קודש לפני כמיסת שבת ?
6. בחורה שיוצאת לפגישה , לביקור משפחה , לקניות בסופר רשאית להתקלח לפני במים פושרים (לא קרים ממש ) ועם סבון ? כלומר מותר להתקלח פעם ביום כל יום ?
7. האם מותר לאישה לגלח שיער הגוף (לא הראש) ולגזור ציפורניים ביום שישי שבוע הבא לפני ט' באב , לכבוד שבת קודש כשמרגישה שבכך מתכוננת כראוי לכבוד שבת ואם לא עושה זאת מרגישה רגשות אשם ?
8. האם מותר ללכת לרופא שיניים ( לניקוי אבן ) אחרי ראש חודש אב ?
תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

מחמת ריבוי השאלות נענה בקצרה:

  1. מבצע אמיתי ומשמעותי שאינו חוזר – מותר.
  2. אסור.
  3. אין לקנות.
  4. העושה מלאכה בתשעה באב לפרנסתו לא רואה סימן ברכה, מלאכות בבית מותרות, אבל בישול ונקיון רק אחרי חצות היום. כביסה ורחיצה כמובן אסור…
  5. אין לטעום. במקור חיים תקנא,ט מתיר לטעום לצורך בישול לשבת חזון, ובשו”ת התעוררות תשובה ח”ג סי’ שמ”ב מתיר רק לטעום ולפלוט, וכן בשבט הקהתי חלק ד’ סימן פג אות ב’ כ’ שלטעום ולפלוט ודאי מותר, ובשו”ת רבבות אפרים חלק א’ סי’ י”ט הבא הרבה פוסקים שמתירים לטעום ולפלוט.
  6. להתקלח אפשר רק לפי הצורך, כלומר, כאשר מזיעים מאוד והמטרה היא נקיון בסיסי, ואז במים פושרים ורצוי איבר איבר וסבון רק מעט כפי הצורך ובמקומות שמזיעים.
  7. לא. אא"כ המצב ממש של גנאי. רגשי אשם צריך על כך שלא מתאבלים על החורבן, אם אדם מקיים את הלכות שלושת השבועות אין טעם להרגיש אשם, אלא רק שמחה של מצוה.
  8. מותר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    שלום רב
    כוונת הרב היא שאסור לכבס כל בגד החל מראש חודש אב ואפילו לא לכבוד שבת שלפני ט' באב. אבל האם מותר לכבס ולגהץ בגדי שבת ביום ראשון הקרוב ( במקום בימי רביעי וחמישי ) עד השקיעה וללבוש את הבגדים האלו ביום שישי לפני כניסת שבת לכבוד השבת ?

  2. אני מבין שבכלל מיעוט משא ומתן [יש אומרים של שמחה ויש אומרים כל משא ומתן] הוא שלא קונים דברים שמיועדים להרווחה בעלמא, אלא רק את צרכי הבית וכו'. ולכן גם תכשיטים זולים שהם באים לשמחה ולפינוק, אף שאינםחשובים לברך עליהם שהחיינו, יש להמנע מלקנותם בתשעת הימים. וזה בעצם מה שכתבתי לכם גם לגבי הגרש"ז שהנושא של מסגרת לדעתי אינו קשור לדין בגדים חדשים, משקפים זה כלים לא בגד, אבל זה דבר של נוי שמשמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל