לתרומות לחץ כאן

הפליג בספינה בתחילת השבוע והגיע לעיר בשבת

הפלגה שיוצאת ביום ראשון ומגיעה לנמל בשבת. האם מותר להזמין הסעה מגוי שיסיע אותי למלון.

תשובה:

שלום רב

ראשית חייבים לומר, שבאם עובדי הספינה הם יהודים, אם יכולים להשבית אותה בלב ים בשבת, או על כל פנים להמנע מפעולות שונות, והם אינם עושים זאת, אסור להפליג באניה זו. ראה ס' ארחות שבת פרק כ סעי' סו, וראה בהערה שם מדברי האגרות משה.

גם כאשר עובדי הספינה גויים, אם רוב הנוסעים יהודים, יש לאסור לנסוע בספינה זו בשבת, כיון שהפעולות הנעשות בספינה הם בעיקר לצורך היהודים. ראה משנה ברורה סי' רעו ס"ק יז ובביאור הלכה שם בשם הרמב"ן.

מה שיש עוד לדון הוא עצם היציאה מהאניה בשבת [באניה עצמה מותר לשהות אף שהיא נוסעת יותר מתחום שבת, כיון שאין תחומין למעלה מעשרה טפחים, והים גבוה משיעור זה]. ולענין זה הדין כך, כיון שבערב שבת היתה במקום שהוא למעלה מעשרה טפחים ולא קנה לו שביתה בשום מקום, כאשר היא עוגנת יש לו אלפיים אמה לכל רוח. בקיצור, מותר לצאת מהאניה עד אלפיים אמה. ואם הנמל בתוך תחום העיר, ניתן ללכת בכל העיר. ראה בכל זה שו"ע סי' תה.

אולם חלילה להזמין גוי שיקח אתכם למלון, שכן אסור לנסוע בשבת עם גוי משתי סיבות: א. אסור להנות ממעשה שבת של גוי הנעשה עבור היהודי. ב. זילותא דשבת. נסיעה עם גוי הותרה רק לצורך חולה הזקוק לטיפול רפואי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל