לתרומות לחץ כאן

לימוד מוסר בתשעה באב ובאבלות

שלום הרב!
1.ראיתי באחרונים שאפשר ללמוד בספרי מוסר בת"ב. אולם ראיתי שהרמ"א כתב בסיפא של הגהתו בתקנ"ג שלא יקראו פרקי אבות בשבת של ערב ת"ב שמאז מותר ללמוד רק בדברים המותרים . להבנתי בכללי פרקי אבות הם דברי מוסר אזי משמע שהרמ"א אוסר ללמוד מוסר בת"ב?
2.למאן דאמר שאין מצוות לימוד תורה (ומספיק שקורא 2 שמע ויצא י"ח) איך יסתדר הדברים עפ"י דברי נפש החיים ודעימה שברגע שנפסק תורה לרגע בעולם הוא אינו מתקיים?

תשובה:

שלום רב

במאירי (מו”ק כא ד”ה אלו) כתב “ויראה לי שלא נאסרו ד”ת לאבל אלא דרך לימוד וגירסא, אבל לעיין בספרים המעוררים לבו של אדם לתשובה לא נאסר, ולא עוד אלא שראוי לעשות כן, ומכאן יראה שנהגו הכל בכך, וביום ראשון מיהא ראוי ליזהר מכל וכל.”

ובשדי חמד (ח”ה עמ’ 39 – אבילות כה) כ’ בשם נוה שלום (יו”ד שפד א) שבאבילות “מותר למוד בספרי מוסר ויראה המעוררים לב האדם לשוב אל אבינו שבשמים כי השעה צריכה לכך להיות מידת הדין מתוחה עליו וגדולה תשובה וכו’.” וז”ל נוה שלום (להרב שולאל, שנת תקסד) “יראה לי דמותר לקרות בספרי המוסר בתוכחות על עוון ועניני גיהנם ומיני העונשים כו’, דהא טעם איסור הלימוד משום דכתיב פקודי ה’ ישרים משמחי לב, משא”כ לימוד מוסר הנזכר אדרבה הם מכניעים את האדם, ואפשר שיתקן דרכיו, ואותה אנו מבקשים לעת כזאת, ויש להביא ראיה לזה ממה שהתירו לקרות באיוב ובדברים הרעים שבירמיה, כנ”ל להלכה, ולמעשה עדיין יש להתיישב בדבר.” ובגשר החיים (ח”א סי’ כא אות ה עמ’ קעו [191]) כ’ “ושרי לו ללמוד גם ספרי מוסר.”

ובספר רבבות אפרים (ח”א שפו) כתב בשם הגר”ש דבליצקי שאולי השד”ח לא התיר אלא ספרי מוסר שאין בהם מאמרי חז”ל. ולא משמע כן בנוה שלום הנ”ל, וכן במאירי לא משמע כן. והביא שם גם מהגר”ח קנייבסקי לאסור ללמוד מוסר אם מובאים פסוקים ומאמרי חז”ל.

לגבי מה ששאלת כיצד יתכן שאין חיוב ללמוד תורה בתשעה באב [שכידוע נחלקו בכך הדעות כפי שרמזת בשאלתך, האם יש חיוב ללמוד בדברים המותרים], יש לומר שלכן העולם הוא גלגל… וכאשר כאן תשעה באב במקומות אחרים בעולם עדיין לא, וכו', ותמיד יש נקודה בעולם ששם עדיין לומדים תורה… עוד יש לומר, שכאשר יהודי נמנע מלימוד כדי לקיים את מצות עינוי תשעה באב כפי שנצטווה, זה עצמו גם מחזיק את העולם…

ערב טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה!
    1. רציתי לדעת כפי שצייינתי בשאלה האם ניתן לדייק מדברי הרמ"א לאסור לימוד מוסר?
    2. למעשה איזה ספרי מוסר יש ללא מאמרי חז"ל (הרי אם ספר ללא מקורות מחז"ל אז על מה יתבסס….)?
    *לפי הבנתי מהתשובה שלפי המאירי והנוה שלו מותר ללמוד מוסר ללא חילוקים נכון?

  2. 1. יתכן. 2. אכן, הפשטות היא שמותר, אבל לא ספרי מוסר רגילים של תיקון המידות, שבהם נכונה לכאורה סברת הרבבות אפרים, אלא בספרים כמו ראשית חכמה המשברים את הלב בפחד יסורי עונשי עולם הבא, וכפי שהבאנו מהשדי חמד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל