לתרומות לחץ כאן

דין חזקה במצוות לגבי מגיד שיעור

בס"ד.
שלום כבוד הרב,
שוב תודה על התמיכה והחיזוק ,
לפני כמעט 8 שנים יסדו אצלנו מנין מוקדם לקבלת שבת מוקדמת מפלג המנחה בימי הקיץ הארוכים. מייסד המנין והאחראי על ניהולו עד היום מינה בזמנו אדם מסויים שיתן דברי תורה כמנהג ישראל בתפילת ליל שבת. כך היה הדבר עד לפני שנה בערך.
לפני כשנה בערך נתבקשתי ע"י האחראי לתת במקומו דברי תורה במנין הנ"ל (למרות שהקודם היה יכול להמשיך בתפקידו) , התייעצי בזמנו עם רב גדול ואמר לי שזה ענין של האחראי ויש לי לנהוג לפי החלטתו ולכן קיבלתי עלי את התפקיד אולם עתה אני רואה את הדברים אחרת ויש לי ספיקות-
1. האם האחראי יכול לבטל את דין חזקה במצוות ללא הסכמה מלאה של המגיד שיעור הקודם?
2. גם אם נאמר שלפי הדין מותר , איפה הענין המוסרי והרגישות לצער הזולת? ברור לי שהמגיד שיעור הקודם מרגיש פגוע ולא ניחא לי אפילו בגרמא שיהודי יצטער וכל שכן בגללי (אני גם גורם בענין שהרי ביכולתי לסרב לקבל את התפקיד וכל הענין היה נמנע).
בנק' זאת אני מוכרח לציין לצערי שהמגיד שיעור הקודם אינו בר הכי כ"כ ודברי תורתו אינם מסודרים וערוכים כלל ומעורבבים בכל מיני סיפורים אישיים שלו. ניכר עליו שאינו מהיגעים בתורה אלא יותר בגדר של פרשת שבוע ועלוני שבת וכו…אולם לדעתי המתפללים אצלנו לא ירגישו כ"כ בהבדל במדרגת הדת שבה הם אוחזים כעת ואולי אדרבא יתאים להם סגנון דרשה כזאת מעורבת בחדשות ועניני חולין.
אני רוצה להעביר אליו שוב את התפקיד בהסכמת אחראי המנין ורציתי לשאול את דעתכם לגבי 2 הספיקות הנ"ל בהתייחס לנק' החשובה שהעליתי בסיפא.
תודה רבה וה' יברך אתכם ויניח את דעתכם כשם שאתם מניחים את דעתי.
תשובה:

שלום ידידי,

בלי שום ספק הייתי מחזיר לו את הענין, ומפייס אותו בכל מיני הפיוס האפשריים, שום דבר טוב לא יכול לצאת מפגיעה כזו בבן אדם שמסוגל ורוצה לדבר ועשה זאת שנים רבות. סתם לזרוק אותו בבושת פנים לא נראה לי בכלל. אני מבין שהרמה שלו נמוכה יותר אבל אם זה מספיק לשומעים, הוא ראוי לתפקידו ואין כל מקום להעבירו ממנו.

בהצלחה רבה ותעשו תמיד רק טוב!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד.
    תודה.
    הודעתי ברגע זה לאחראי ולדרשן על החלפת המינוי. בקשתי גם מחילה ממנו אם פגעתי בו (למרות שלא עשיתי זאת על דעת עצמי אלא לבקשת האחראי , אפילו הכי בקשתי ממנו מחילה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל