לתרומות לחץ כאן

אראלה ממפעל הפיס – הטוב והמטיב

לפי ההלכה, על בשורות טובות מברכים "ברוך הטוב והמטיב".
רציתי לשאול מה הם גדרי הנאמנות לגבי זה.
אם, למשל, מתקשרת אלי מישהי ומזדהה כאראלה ממפעל הפיס, ומודיעה כי זכיתי בסכום כסף גדול. האם אפשר (או חייבים) לברך "הטוב והמטיב" לאלתר.

תשובה:

שלום רב

אין בענין זה צורך בנאמנות מיוחדת, אם השתכנעת שזה אמיתי אפשר לברך, אלא שבאופן כללי קבע המשנה ברורה שהמנהג בזמנינו שלא לברך ברכות אלו. ראה משנה ברורה סי' רכב ס"ק א. ומכל מקום ודאי יש להודות לה' ולהלל אותו על המתנה הטובה…

מי יתן שנזכה….

שבת שלום

מקורות:

אכן היה מקום ראוי לדון בשאלה זו כיצד ניתן לסמוך על מאן דהו שמספר לי סיפור ואיני יודע מיהו אותו אדם אם הוא נאמן או לא. הרי ע"א נאמן באיסורין ואין ספק שניתן לסמוך עליו, אבל אם אינו נאמן מצד כללי ע"א נאמן באיסורין (לדוגמא, מחלל שבת) כיצד ניתן להאמין לו בדבר שיתכן שזה איסור דאורייתא – ברכה לבטלה (מחלוקת ראשונים אם בדרך ברכה נחשב לאיסור דאורייתא או לא). וא"כ אם אין אנו יודעים מיהו המספר, כיצד ניתן לסמוך על זה.

אולם במקרה זה שהברכה נתקנה על השמחה המציפה אותו עם השמע הבשורה הטובה. יתכן שאין זה נחשב לברכה לבטלה גם אם בסופו של דבר יתברר שלא זכה בכלום… ומצאתי שהסתפק בכך בשו"ת התעוררות תשובה (ח"ב עמוד נ'). וצידד אכן לומר שגם אם יתברר ששגה בדימיונו כלשונו, ולא זכה בהגרלה, אין זה נחשב לברכה לבטלה עיי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל