לתרומות לחץ כאן

ברכה על יין בסעודה / פתיחת אריזות – מחיקה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

1. האם צריך לברך על יין ששותים בתוך הסעודה ולא רגילים לשתות אותו מחמת הסעודה (אם קידש ואם לא קידש)?
2. חטיף שפותחים אותו בשבת ונקרעת צורה או ציור אך לא אותיות, האם זה מותר?
3.מאכל שנמצאת עליו מדבקה עם המחיר, האם הוא מוקצה? ואם לא האם אסור להסתכל על המחיר בשבת?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

  1. יין לעולם אינו נחשב כדברים הבאים מחמת הסעודה, ואם לא קידש או בירך הגפן בתחילה תמיד מברכים עליו גם באמצע סעודה. לגבי אדם שקידש ועכשיו הוא רוצה לשתות יין בסעודה הדין כך: אם הוא רגיל לשתות יין בסעודה, ניתן להניח שהיה בדעתו בעת ברכת הגפן לפטור גם יין זה שהוא שותה עכשיו. אבל אם אינו רגיל בשתיית יין ובאופן חריג הוא רוצה לשתות עכשיו – יש לברך שנית. ראה שו"ע סי' קעד ושם במשנה ברורה ס"ק ח.
  2. אין הבדל בין ציור לאותיות לענין איסור מחיקה, כמבואר ברמב"ם שבת יא יז.
  3. המדבקה טפלה למאכל ואין כאן בעיה של מוקצה, נראה שיש להשתדל שלא להסתכל על המחיר משום הבעיה של שטרי הדיוטות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל