לתרומות לחץ כאן

הונאה

שלום רב,
יהודי וגוי קנו ביחד אסלה לשירותים במחיר מסויים שהם היו מוכנים לשלם, לא היו מוכנים להוסיף על המחיר עוד. הביאו פועל והתקינו את הסלה בשכר כמובן.
למחרת עוד פעם הם היו באותו מקום בו קנו את האסלה, המוכר ראה אותם קרא להם וטען שהאסלה הם קנו אתמול עולה ב 100 יותר מהמחיר שהם קנו וביקש להוסיף. הלקוחות טענו שהם לא מעוניינים לקנות במחיר יקר כזה ואם המוכר רוצה שישלם את כל ההוצאות להסיר, להחליף ולהתקין מחדש את האסלה. המוכר אומר שזה חא שווה לו ושתק.
שואלים הלקוחות האם הם נקיים כלפי המוכר וכלפי שמיים.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

בדיעבד אין  למוכר לבטל את המקח במקרה שלסחורה אין מחיר קבוע ויימצא מי שמוכר במאה פחות (בית יוסף ס' רט ועיין ערוך השולחן רכז ז) במקרה  שהמחיר באמת יקר ב100, תלוי כמה עולה האסלה ואם יש פה הונאה בשישית או יותר: אם הלקוח היהודי שם לב שיש פה הונאה, ביותר משישית היהודי צריך להחזיר את המקח ולקבל את כספו חזרה. ובמקרה שלא שייך, כמו כאן, צריך לשלם את המאה. אם מאה הוא שישית חייב לשלם בכל מקרה.  אם לא היה יכול לדעת שיש פה הונאה, במקרה שלנו הוא ספק בדין ואי אפשר לחייבו (עיין כסף הקדשים רכז ז וש"ך יד ונתיבות יח)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל