לתרומות לחץ כאן

אבלות על אדם שציוה לשרוף את גופתו

כבוד הרבנים הנכבדים שליט"א
ברכה ושלום עד העולם
יהודי שציוה בצוואתו לשרוף גופתו אחר מותו ר"ל, בד"כ שריפת הגופה נעשית כשבועיים אחרי המיתה, מה הדין לגבי אונן, שבעה, וקדיש?
בברכת כל טוב סלה

שלום רב,

מעיקר הדין אין צורך לשבת שבעה עליו וממילא גם אין דין אנינות. אולם נוהגים לשבת שבעה גם במקרים אלו. לגבי קדיש ניתן לראוי לומר עליו קדיש, למרות שעשה מעשה חמור בכך שכפר במעלת הקבורה באדמה.

מקורות:

מעיקר הדין, אדם שהוא אפיקורס אין צורך לשבת עליו שבעה. ראה שולחן ערוך יו”ד סי’ שמ”ה סעיף ה’, אולם ניתן להתאבל עליה כמבואר ברמ”א בסי’ שע”ד סעיף ו’, וראה בספר בינה ודעת פרק י”ח סעיף ג’ ובהערות שם מקורות לכך שיכול לשבת גם מפני כבוד הבריות של הבן. ובספר אמת ליעקב להגר”י קמינצקי סי’ שמ”ה כתב שנוהגים להתאבל על תינוק שנשבה, וראה עוד בשו”ת שבט הלוי חלק ג’ סי’ קס”ו.

לגבי חומרת הכפירה במעלת הקבורה ראה כאן

לגבי קדיש על אדם שלא נקבר כדת וכדין ראה כאן

שיהיו בשורות טובות ונדע רק טוב!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נראה שאפשר להתחיל מיד, שכן לגבי מי שמת לו מת בארץ אחרת והוא לא מוטל עליו לקוברו נחלקו בכך הדעות: במשיב דבר ח"א סי' עב כתב שאינו מתאבל עד הקבורה ורבים חולקים וסוברים שמתחיל לשבת שבעה מיד, ראה חלקת יעקב א קפח ואגרות משה יו"ד א רנג, ומכל מקום נראה בנצי"ב שאף לדעתו אם המת היה כאן והוא גמר את טיפולו בו, וכגון ששולח אותו במטוס להקבר בארץ ישראל, האבלות מתחילה מיד, וגם כאן לצערנו המשפחה גמרה את הטיפול בו ובלאו הכי לא יקבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל