לתרומות לחץ כאן

האם הפיצויים המושלמים על ידי הביטוח שייכים לבן או לאביו?

שאלה:

בני ל"ע נפגע בתאונת דרכים, הביטוח פיצה אותו בתשלום. שאלתי היא, האם הפיצויים שייכים לבן משום שניתנו לו, או לאב כיון שהבן סמוך על שולחן אביו?

תשובה:

הקרן שייך לבן, ואם תעשה רווחים מהמעות הרווח שייך לאב.

מקורות:

בסימן תכד ס"ז פסק השו"ע קטן הסמוך על שולחן אביו שניזוק בנזקי גוף ע"י אחר, מעות הנזקים שייכים לקטן, וילקח בהם קרקע והאב אוכל פירות. ואם הבן גדול הסמוך על שולחן אביו ינתן לבן מיד. והטעם שייך לבן אמרו בגמרא (ב"ק פז,ב) שרווח שבא לבניו מעלמא וגם היה להם צער שניזוקו, מקנה להם את המעות, ובשונה מציאה שלא בא להם ע"י צער שהמציאה של האב.

ויש לדון שבפיצויים שמעניק הביטוח מקבלים הרבה יותר מדמי החיוב נזקים שאמור לקבל ע"פ דין תורה. ועל התוספת יש לדון האם נחשב לדמי נזקין למרות שמשלמים הרבה, כיון שהתשלום עבור הנזק. או שהתוספת נחשב למתנה. אם נאמר שהתוספת הינה תשלום נזקים ודאי הקרן לבן והפירות לאב. ואם נאמר שהתוספת מתנה ג"כ המעות שייכים לבן כמו שכתב הרמ"א (סימן ער ס"ב) "ואם נתנו מתנה לקטן הסמוך על שלחן אביו הרי היא של אביו, אבל לא בבנו הגדול" וביאר הסמ"ע (ס"ק ח) שבבנו גדול דעתו להקנות לבן, אבל קטן יודע שא ישמור הקטן ודעתו להקנות לאב. ולפ"ז בעניינינו שכוונת הביטוח לשלם לקטן פיצוי על הנזק או הנכות, גם בקטן הסמוך על שולחן אביו המעות של הבן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל