לתרומות לחץ כאן

זמן ברכות קריאת שמע

לרב ירוחם ארלנגר שליט"א השלום והברכה עב"ד, אחדשה"ט כט"ס.
רבות שמעתי בדבר הלכה אשר לא גילתה פניה לרבים וגם אני קטונתי מידיעתה כדי צורכה, ובהיות וחיי ההלכה התורניים עוד לפני, אשאל את כבודו בזה.
אדם שמתפלל תפילת שחרית (ולכה"פ החל מברכות יוצר אור) שלא בזמנה, שמעתי ולא ידעתי על האשכנזים שמברכים הברכות בשם ומלכות, אך הספרדים אין צריכים לנהוג כן (והאשכנזים כמשכנות יעקב?) אלא אומרים ק"ש בלא ברכותיה, ולדידן היינו לברך הברכות בלא הזכרת שמו יתברך. ונפשי בבקשתי אם יוכל להרחיב לי פרטי הדינים בזה עד כמה שידו משגת וזמנו נותן, האם בכלל לא צריך להגיד שם ה', היינו אפילו באמירת ברוך כבוד ה' מקומו וכדומה אין לומר שם ה', ואם כן מה צריך לומר במקום (דלענ"ד לא שייך לומר ברוך כבוד ממקומו, ואולי צריך לשנות הנוסח ל'כבודו', וזה אני שואל).
כל מה שיוכל להרחיב בעניין הזה, יהא ברוך ותשרה עליו ברכתו יתברך כל הימים אכי"ר.
שבת שלום ומבורך!

תשובה:

שלום רב

אכן מעיקר הדין זמן אמירת ברכות קריאת שמע הוא עד סוף שעה רביעית, ובמשנה ברורה בסי' נח נפסק שלאחר מכן אין לברך, אולם רבים נוהגים לברך ברכות אלו עד חצות היום, כפי שכתב בקצות השולחן סי' יט סעי' לד, וכ"כ בשו"ת חיים שאל ח"ב סי' לא וברב פעלים ח"ב סי' יב, וכן הובא בהליכות שלמה פרק ז אות טו בשם הגרש"ז אויערבך. לאחר חצות היום בכל מקרה אין לברך. מי שרוצה לברך בלא שם ומלכות תמיד יכול לעשות זאת. פסוקים ניתן לומר בכל מקרה גם עם שם ומלכות.

שבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל