לתרומות לחץ כאן

חימום מאכל בשבת על הפלטה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

האם יש בעיה לשים עוף על הפלטה עד שהוא משחים (אפיה לאחר בישול),
שניצל על הפלטה (בישול אחרי טיגון)
ומאפה או לחם על הפלאטה?
אם זה בעייתי איך בכל זאת אפשר לעשות זאת?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

בעצם יש כאן שני נדונים שונים, האחד, עצם הנחת מאכל על הפלטה בשבת, אף ללא שינוי במצבו – איסור חזרה. והשני – איסור בישול כאשר הוא משנה את מצבו.

לגבי הענין הראשון, אם מדובר במאכל שיש בו רוטב, אין להניחו על הפלטה משום שלגבי הרוטב דעת הרבה פוסקים שיש בישול אחר בישול, ועצם חימומו אסור בשבת משום איסור זה. אמנם, לדעת הגר"ע יוסף הספרדים נוהגים להקל בזה כאשר הרוטב הוא מועט והעיקר הוא הדבר המוצק, כמו עוף עם מעט רוטב וכדומה [בשונה ממרק וכדומה שהדבר אסור לכל הדעות]. כאשר מדובר במאכל מוצק, שוב, לדעת הגר"ע יוסף בפלטה חשמלית אין איסור חזרה כיון  שהיא מיועדת לחימום בלבד ולא לבישול, אולם רבים חולקים וסוברים שאסור להניח אפילו דבר יבש מבושל על פלטה חשמלית, ולדעתם אין להתיר אלא על גבי רדיאטור חשמלי וכדומה המיועדים לחימום הבית, וכלל לא למאכל, וכן דעת הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אויערבך ועוד רבים. אולם גם לדעתם, מותר להניח מאכל כזה על גבי סיר אחר המצוי על הפלטה, למרות שהמאכל מתחמם שם ביותר.

לגבי הנדון השני, אם מדובר בחימום בלבד ואין משמעות אמיתית של שינוי במצבו, כמו בחימום עוף, שאמנם הוא יתייבש מעט אבל הוא לא נעשה ממש דבר אחר, וגם היובש הזה אינו מועיל לו אלא אולי להיפך, אין בעיה, ולכן נהגו לחמם כך בשבת גרגירי חומוס [ארבעס'] למרות שהתבלו לפני שבת במים, כמופיע בביאור הלכה בסי' שיח. לגבי שניצל הדין קל עוד יותר, שכן מלבד הטעם הנ"ל, טיגון שלא בשמן עמוק נחשב לדעת חלק מהפוסקים כאפייה, כך שהשינוי משמעותי עוד פחות.

אכן, לקחת עוף מבושל ולהניחו על האש באופן שיעשה בו שינוי משמעותי ויעשה כעין בשר על האש וכדומה הדבר אסור.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' שיח ס"ק מא וביאור הלכה שם, תהילה לדוד שם ס"ק כד וכף החיים שם ס"ק עח, וראה גדר הדברים בחזון איש סי' לז ס"ק יד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל