לתרומות לחץ כאן

עדות מחלל שבת על חלב ישראל

האם ניתן להשתמש במחלל שבת כמשגיח על חלב ישראל?

תשובה:

שלום רב

אדם שהוא מחלל שבת פסול לעדות, וממילא אינו נאמן בענין זה כמו בשאר הדברים האסורים אפילו מדרבנן, כמבואר בשו"ע יו"ד סי' קיט. אם יש לכם אפשרות לעשות מצלמות המתעדות את כל תהליך הפקת החלב, לדעת הגרי"ש אלישיב ניתן לסמוך על כך לגבי חשש חלב עכו"ם, הגר"מ שטרנבוך מחמיר אמנם בכך, אולם מעיקר הדין ודאי יש להקל.

מקורות:

בקובץ נזר התורה (תמוז גליון כג) הרחיבו בנושא. והביאו כמה דעות בענין. שם הובא מכתב מהגר"מ לנדא והגר"ש עמאר שליט"א, שלמרות שניתן לסמוך על זה בפרט במקומות ששותים חלב עכו"ם בכל אופן, ראוי שיראי שמים המקפידים על הידור בכשרות שלא יסמכו על כך.

אולם הביאו מכתב מהגר"ש ואזנר שליט"א שניתן לסמוך על הראיה באמצעות המצלמות לענין השגחה שיחשב כחלב ישראל. אלא שהתנה שלא יסמכו רק על המצלמות אלא גם המשגיחים יבקרו מפעם לפעם. ובקובץ הנ"ל (כסליו תשע"ב הוסיפו מאמר של הרב ויטמן רבה של חברת תנובה שכתב שכך הורה לו הגרי"ש אלישיב זצ"ל להקל. והוסיף, כי המציאות מוכיחה שניתן לרמות פחות כשיש מצלמות בקביעות מאשר משגיח ש"נכנס ויוצא".

כמובן, אם מדובר בחלב הבא דרך המערכות המפוקחות על ידי המדינה יש להקל יותר לענין מצלמות, מחמת הוראתו הידועה של בעל האגרות משה שבאופן זה מעיקר הדין כלל לא קיים האיסור של חלב עכו"ם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל