לתרומות לחץ כאן

הזכרת שם שמים לבטלה תוך כדי שירה

בס״ד

שלום לרבנים האתר דין שליט״א,

יש לי שאלה בנוגע על ענין שמות קדושים שבשירים שזמרים שרים . שמעתי שבוע שעבר שיר קודש שהזמר שר פסוק של התורה ואמר השם הקדוש אלקים עם ״ה׳ ״ ולא עם ״ ק׳ ״ כמו הרבה זמרים אומרים, ובמיוחד בתוך בני אשכנזים שמאוד לא מצוי שישירו שמות קדושים בצורה מלאה , לפחות עף פעם לא שמעתי זה בשירים של החסדים. אז רציתי לדעת:

1. האם יש בעיה למי שישיר לומר שמות קדושים בצורה נכונה כמה פעמים בתוך השיר שלא שר לסעודת מצוה ושמחות וכו׳ ?

2. נגיד שאע״פ שאין שום בעיה בזה, האם יש לחוש שאנשים שלא כל כך בקיים בהלכה ישמעו שיר זה במקומות שלא מתאים לדבר על דברי תורה וכ״ש שמות של השם?
– על זה אני מעיד כשעוד גרתי בירושלים שפעם הלכתי לנקות ידים בבית שימוש ובצד קרוב אלי היה מקלחת וראיתי אחד שהכין הטלפון שלו כדי להפעיל מוזיקה כשהוא שם וקודם שיצאתי התחיל שיר קודש להפעיל והוא וכמה עוד אנשים ערומים וכו׳… מאז שכבר דיבר איתי קצת והכרתיו מקצת אמרתי שטוב לשמוע שירי חו״ל שם, ולא נוח לי לתת תוכחה לאנשים…

3. האם זה חומרא שרק אשכנזים סוברים?

אז מה הנכון לפי הלכה לגבי ענין זה ?

תודה רבה ואשמח לשמוע תשובתכם.
ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב

אכן מכשול גדול יש כאן! איסור גמור הוא לומר שם ה' בדרך של שירה סתם, גם במקום שאינו מטונף, שהרי הוא מזכיר שם שמים לבטלה. הגר"ע יוסף זצ"ל ביחוה דעת ח"ג סי' יג האריך להתיר לומר שמות הקודש תוך כדי אמירת פסוק בדרך לימודו בגמרא או בדרשה, אבל חלילה לא בתור שיר סתמי.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אין איסור לשמוע אלא אם כן אתה במקום שאינו נקי, אולם איך אפשר לשמוע?! אם אדם היה שר שיר המבזה את אביך ואמך גם היית מתענג על שירתו?! השיר הזה מבזה את אבינו שבשמים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל