לתרומות לחץ כאן

הריגת ילדים בשוגג בעת מלחמה

האם מותר להרוג ילדים ערבים שמחפים על מחבלים בעזה? הרי זה לא כמו ישמעאל שלא מת בגלל שאז עדיין לא היה רשע ולא נהרג על סופו, כי שם עדיין לא התחיל במעשיו, וזה יותר דומה לבן סורר ומורה שנהרג בגלל שהתחיל במעשיו הרעים וידוע שלא יוכל לחזור מהם.

תשובה:

שלום רב,

אני לא חושב שיש לשאלה זו כל קשר לסוגיא של בן סורר. אבל בהחלט יש לזה קשר לסוגיא של הבא להרגך השכם להורגו, שאין זה עונש על הבא להרגך, שהרי גם בעובר שמסכן את אמו בעת הלידה, אנו אומרים שמצילים את האמא מפני העובר שמסכן אותה, למרות שאין בו כל אשמה כמובן על העובר שמסכן אותה.

לכן ילדים אלו, עם כל הצער, המסייעים למחבלים הבאים להרוג, גם הם בכלל הבא להרגך השכם להרגו. אמנם יש שוני מסויים בין המקרה של עובר למקרה הנדון, משום שבעובר הוא עצמו מסכן את חיי האם, אבל במקרה הנדון, הילדים עצמם אינם מסכנים את החיילים. אבל ברור כי כשם שאם האם היתה חולה באיזה מחלה מסויימת שניתן לרפאות, אולם לצורך הריפוי צריך להרוג את העובר, ודאי שגם זה מותר, למרות שהעובר במקרה כזה אינו מסכן את האמא בעצמו.

יתרה מזו, אף אחד לא הורג חס וחלילה ילדים אלו ללא אבחנה, ההיפך הוא הנכון. אלא החיילים הורגים את המחבלים הבאים להרגנו, מתוך שליחות ומצווה, אלא שתוך כדי כך נהרגים גם ילדים הנמצאים בקרבת מקום, הריגה זו נחשב לשוגג, וללא ספק בסיטואציה הנוכחית היא מותרת, אדם לא צריך לסכן את עצמו משום כך.

בנוסף, מצד הסברא ניתן לומר כי במהלך מלחמה הכללים שם שונים. ובפרט מלחמה כל כך מוצדקת כזו שהיא כמלחמת מצווה. ראה במדרש תנחומא פרשת פנחס שלומדים מהפוסק צרור את המדינים והיכתם אותם" שהבא להרגך השכם להורגו. כלומר למרות שעכשיו בשעת מעשה ודאי לא כל המדינים עשו מעשה להרוג בעם ישראל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מבלי להיכנס לכל מה שכתבת. הדין של הבא להורגך כלפי עובר זה דדוקא בעובר שאינו נחשב לחי גמור אך מרגע שהוא הפך לחי גמור אין לאם עדיפות לגביו. לכן לדעתי אין קשר בין הסוגיה של עובר לעניין של הילדים בעזה.

  2. אכן יש הבדל אם הוא יצא לאוויר לעולם או לא. משום שאין דוחין נפש מפני נפש. אבל הבדל זה הוא רק כלפי האחרים. האישה עצמה שהיא בעצם נרדפת ע"י העובר יכולה להרוג את העובר.

  3. מנלן שהעובר מסכן את האם אולי האם מסכנת את העובר. מעבר לכך הילדים בעזה לא מסכנים את הלוחמים. מי שמסכן את הלוחמים אלו המחבלים. מה שכתבת ואני מצטט "אבל ברור כי כשם שאם האם היתה חולה באיזה מחלה מסויימת שניתן לרפאות, אולם לצורך הריפוי צריך להרוג את העובר, ודאי שגם זה מותר, למרות שהעובר במקרה כזה אינו מסכן את האמא בעצמו." לא נראה כלל גם ביחס לעובר וקל וחומר לחי גמור. לפי מה שכתבת אדם שזקוק להשתלת לב יכול להרוג את חברו בשביל ליטול את לבו. האמנם?
    אגב, אם התייחסות רחבה לשאלה זו ניתן למצוא במאמר שנכתב במלחמת לבנון הראשונה ופורסם בתחומין ד עמ' 182. תוכל גם לעיין כאן "לחימה בשטח רווי אוכלוסיה אזרחית", תחומין כג (תשס"ג), עמ' 24 וגם א' שריר, "אתיקה צבאית על פי ההלכה", תחומין כה (תשס"ה), עמ' 426,

  4. ראה במאירי סנהדרין עב שהביא כי לאחר שיצא העובר ומסכן את אמו היא יכולה להרוג אותו. והסיבה שלא שייך בזה הסברא שאין דוחין נפש מפני נפש, לכאורה הוא משום הבא להרגך השכם להורגו.
    הדוגמא שהבאתי אם היא מסתכנת וע"י הריגת העובר היא יכולה להציל עצמה האם היא יכולה להרוג אותו, זה אכן נראה לי סברא פשוטה. אבל לאחר ליצא לאוויר העולם אתה צודק לחלוטין ודאי שאסור להרוג אותו (אם כי זה ודאי דבר תאורטי).
    ישר כח על המקורות. הרוצה להעמיק בנושא, ודאי שיוכל ע"י עיון במקורות הנ"ל. לא ניתן להרחיב בכל הנושאים הקשורים השאלה הנידונת כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל