שאלה:
אדם שבירך הגומל והוציא אחרים ידי חובה בברכתו ונזכר שכבר בירך מקודם את הברכה, האם האחרים יצאו ידי חובה?
תשובה:
שלום רב,
מסתבר שבאופן זה כיון שברכתו היא ברכה לבטלה גם הם אינם יוצאים ידי חובה בברכתו. אמנם, ידועים דברי הגמרא באותו שהגיע לבית הכנסת ופגש את אותו אמורא שהיה חולה מסוכן והבריא ואמר לו 'בריך רחמנא דיהביך לן וכו', ואמר לו פטרתן מלאודויי, מכאן הוכיח רעק"א בסי' ריט שגם אדם אחר יכול לברך עבור חברו כשעונה אחריו אמן אף שאינו מחוייב בכך [והרבה דנו בכך לענין הנוסח השונה שבירך], מכל מקום כאן שלא היתה כוונתו להודות על ניסו של חברו אלא על זה שלו שכבר הודה עליו, הרי זו ברכה לבטלה.