לתרומות לחץ כאן

האם מותר לטלטל ספר תורה ברכבת לצורך הקריאה?

לאחרונה נתקלתי בכך שיש מנין קבוע ברכבת בבוקר בין באר שבע לתל אביב בימי שני וחמישי בבוקר מביאים לרכבת בארון קטן מיוחד על גלגלים ספר תורה. הארון וספר התורה מאוחסנים במשרדי הרכבת . שמעתי שעם כל הכבוד שלאנשים שנוסעים ומתפללים במניין יש ספר תורה הרי שטלטול הספר באופן זה בעייתי מצד כבוד הספר ועם כל הכבוד לזיכוי הרבים אין לעשות כן .
ואותם אנשים לא נוהגים כהוגן .
מה תשובת הרבנים בבקשה מקורות
יש להניח שלאנשים שנוסעים בבוקר ברכבת לא יהיה מנין אחר או שאולי אם ידעו שיפסידו קראת ספר תורה אולי יתפללו במניין אחר .

תשובה:

שלום רב.

יתכן, שאם הספר תורה נכתב לכתחילה לצורך זה והוא אינו מיועד כלל לשימוש בבית הכנסת אין בכך איסור.

מקורות:

בשו"ע סי' קלה סעי' יד מבואר, שבני אדם הנמצאים בבית האסורים וכדומה אין מביאים אצלם ספר תורה לקריאת התורה, אף שהם אנוסים בכך ואינם יכולים לקיים מצוה זו באופן אחר, אלא אם כן הספר נמצא שם כמה ימים, ויש סוברים שצריך שישמש ל3 קריאות לפחות.

אולם, הגמרא במסכת יומא ע ע"א מספרת שביום הכיפורים כל אדם שיש לו ספר תורה היה מביא אותו לבית המקדש וקורא בו כדי שהכל יחזו ביופיו, ומוכח איפוא שאין בכך איסור. מכאן למדו כמה מהאחרונים (שו"ת חקרי לב יו"ד ח"ב השמטות לאו"ח סי' ו, שו"ת תורה לשמה או"ח סי' נח, כף החיים סי' קלה ס"ק פ, שו"ת הר צבי או"ח סי' עא ועוד רבים] שספר תורה של יחיד שאינו מיועד לשימוש בבית הכנסת מותר לטלטל אותו לצורך ממקום למקום. וכך נהג בעל דרכי חיים ושלום שכשהיה נוסע ממקום למקום היה לוקח איתו את ספר התורה שהיה לו בביתו. אולם, בכף החיים שם "ס"ק עח סייג היתר זה בכך שהספר נכתב מתחילה על תנאי שישמש באופן זה. לכן אם ספר התורה נקנה על ידי הנהלת הרכבת לצורך שימוש זה, נראה שאין בכך איסור, ואדרבה זכות גדולה היא להם שמזכים את הרבים בקריאת התורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל