שלום שמעתי בשם ר שלמה זלמן שיש לחשוש לדעת הבח שפסק כהרוקח שפסק שיש אסור שבתת כלים ולכן ר שלמה חשש ואמר שיש להפקיר את שעון השבת או כל חפץ שיעבוד בשבת האם זה נכון והיכן זה כתוב
תשובה:
שלום רב.
דעת הרוקח שכלים שעושים בהם מעשה בשבת יש בהם איסור שביתת כלים מדאורייתא, ובב"ח סי' רמו כתב שראוי לירא שמים לחוש לדבריו, וראה אליה רבה שם ס"ק א שכן הסכימו הרא"ש והראב"ן, אולם רוב הפוסקים נקטו בזה לקולא ודין זה כלל לא הוזכר במשנה ברורה אפילו ברמז.
הגרש"ז אויערבך בס' מאורי האש סי' ד דן בדברי הב"ח, וכתב שלפי דבריו נמצא שאסור להשתמש בשעון שבת ובעצם בכל מכשירי החשמל בבית אף שהם פועלים מעצמם ללא מגע יד אדם, והוסיף שלא מצינו למי שמחמיר בזה. מדבריו אלו אני למד שלא היתה כוונתו לחשוש ךדברי הב"ח אלא להיפך, להורות על חומרת דבריו ומכאן להוכיח שכל גדולי הדורות לא חששו לדבריו.
אמנם, בשו"ת חתם סופר או"ח סי' סג כתב, שאין דברי הב"ח אמורים לענין מכשירים הפועלים מעצמם, וכל כוונתו אינה אלא לאסור להשאיל חפצים כעין אלו לגוי שיעשה בהם מלאכה בשבת. לדעתו, אדם שמשאיל רכב לגוי בשבת עובר באיסור דאורייתא, וראה שו"ת קנין תורה ח"א סי' סג שהביא דבריו וכתב לחשוש לזה לכתחילה שלא להשאיל מכונית לגוי אלא להקנותה לו בקנין גמור. אבל שימוש במכשירי חשמל הפועלים מעצמם מותר לדעה זו לדעת כל הפוסקים.
בסד
שלום
החזון איש טען שמותר לכוון שעון שבת כדי שידליק ויכבה מכשירי חשמל מעצמו בשבת ?
יש מי שאסר זאת ?
את יכולה להיות רגועה סופית, כל גדולי ישראל משתמשים בשעון שבת, והלואי שיהיה חלקנו עמהם בגן עדן!!!
הגרש"ז אוירבך כן כתב בסוף סימן ד שציינתם שירא שמיים שרוצה לצאת ידי שיטת הב"ח שיפקיר את השעון.
כמובא בקישור זה לספרו: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8861&st=&pgnum=190&hilite=
השאר תגובה