לתרומות לחץ כאן

איסור חזרה לתוך תנור בשבת

תנור מוסדי – שמנהל המוסד מעונין להכניס בשבת שניצלים ובורקסים – והתנור ללא טרמוסטט- האם הדבר מותר? האם יש אפשרות להשתמש בקולת הר"ן לגבי החזרה.
מקרה נוסף הוא שיש אפשרות להכניס כשהתנור כבוי- האם אפשרות זו היא עדיפה? איך שאני מבין הבעיה המרכזית שיש חשש של חיתוי תודה!

תשובה:

שלום רב.

אין היתר להכניס מאכלים קרים לתנור חם בשבת, גם אם הם יבשים ואין בהם איסור בישול, כיון שהוא נראה על ידי כך כמבשל [איסור חזרה]. ואף כשהתנור גרוף או קטום [כלומר, הכפתורים מכוסים ויש פח בתוך התנור הבא למעט את החום. הטרמוסטט אינו מאוד רלוונטי כאן, והוא תלוי בנידון הרחב בענין זה לענין פתיחת מקרר בשבת, ולא נוכל כרגע להרחיב בכך].

כמו כן אסור להכניס את המאכלים לתנור כשהוא כבוי כשעתיד הוא לפעול לאחר זמן על ידי שעון [אא"כ הוא מכניס לשם את המאכלים בערב שבת].

מקורות:

על כך שאיסור חזרה הוא גם לתוך תנור ולא רק על גביו, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' כח, שמירת שבת כהלכתה פ"א סי' יז, שבות יצחק עמ' פט. על האיסור להכניס את המאכלים גם כשהתנור כבוי, ראה חזון איש סי' לח ס"ק ב. איסור חזרה אינו רק משום חשש חיתוי, אלא גם משום "מיחזי כמבשל".

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום רב : מדוע אינכם מציינים כי יש אפשרות החזרה לתנור כאשר המדובר בסיר או מאכלים על גבי צלחות שכן לדעת לא מעט פוסקים אין בזה "מיחייזא כמבשל " ועל כן אין צורך כלל וכלל בתנאי החזרה

  2. נתינה לכתחילה בתנור אסורה לכו"ע אבל החזרה לתוכה מותרת לשבט הלוי, אגרו"מ כל עוד התנור קטום. ובשבת כהלכה ח"א ט, לו, התיר אף על ידי הנחת תבנית הפוכה, שבכך הוא מחליש את החום (קוטם), וגם מראה שאינו מבשל. ולדעת ערוה"ש רנג, יז, בכל אופן כאשר מחזירים לתוך תנור, אין כיום חשש 'מחזי כמבשל'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל