לתרומות לחץ כאן

הטמנה בדבר המוסיף הבל / הטמנה במקצת

שלום עליכם כבוד הרב.
שמעתי שאסור לתת על הפלטה סיר ולהניח עליו בגדים לפני שבת אפילו שזה דבר שאינו מוסיף הבל שכן מחמת חם הפלטה הוא נחשב מוסיף הבל. מה הרב אומר?

תשובה:

שלום רב.

אכן הטמנה בדבר המוסיף הבל אסורה גם אם היא נעשית בערב שבת. אלא שלענין זה חילקו הפוסקים בין הטמנה גמורה, והיינו, שהוא עוטף את הסיר מכל צדדיו, שבזה הכל מודים שאסור, לבין הטמנה במקצת, שמניח את הכיסוי מלמעלה ומן הצדדים משאיר מקום גלוי, שבזה נחלקו הפוסקים אם ניתן לעשות זאת או לא. להלכה: השו"ע מחמיר לאסור אפילו הטמנה במקצת, ורבים מבני ספרד מחמירים בזה כדבריו, ואילו הרמ"א מיקל בכך, ויש מגדולי הספרדים שהורו שגם בני ספרד מקילים בכך כמותו.,\

יש לשים לב, לפעמים מקילים בהטמנה במקצת כשחלק מסיר מגולה, ולאחר מכן תוחבים חלה וכיוצא בזה תחת הכיסוי על גבי הסיר. באופן זה, אף שהסיר אינו מוטמן אלא במקצתו, החלה מכוסה לגמרי והדבר אסור!

כמו כן, הטמנה במקצת היא רק באופן שהחלק המגולה הוא משמעותי בהפחתת חום התבשיל, ולא כשמשאירים מקום סימלי קטן.

גם כאשר חלק הקדרה שבו מונח התבשיל מכוסה לגמרי ורק חלקה הריק מגולה, נחשב הדבר הטמנה במקצת. ולכן מותר להטמין בשבת בקבוק דיסה של תינוק בתוך מים חמים כשחלקו העליון מבצבץ למעלה, אף שבאותו מקום הוא ריק.

מקורות:

על מחלוקת הפוסקים בענין הטמנה במקצת, ראה שו"ע סי' רנג סעי' א, וראה שו"ת אור לציון ח"ב פרק יז, שגם הספרדים נוהגים להקל בזה כרמ"א, וראה חזון איש סי' לז ס"ק יט שהחמיר בזה כדעת השו"ע. על שיעור המקום המגולה, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק א הערה קצה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישר כח.
    רק עוד דבר. באמת לדעת מרן שאסר להטמין במוסיף הבל וגם אסר התבשיל בדיעבד גם. מה הדין לעניין שלנו שרק מחמת החום מוסיף הבל האם לדעת מרן גם יהא אסור? אני לא מתחשב כרגע למקילים.

  2. שלום וברכה, בבקשה בבקשה תענו לי על זה!!!
    אני עובר וחוקר ולא מוצא, מי כתב *במפורש* שמותר לתת מגבת על סיר – בשבת עצמה- כאשר המגבת מונחת רק למעלה ?
    שהרי לדעת השו"ע כותב שדין כל הדברים שאינם מוסיפים הבל, כאשר באים על מקור חום, דינם שמוסיפים הבל.
    ואם כל גם למתירים כדעת הרמא, כל שהתירו זה רק שמניח בערב שבת , אבל בשבת עצמה איפה כתוב שמותר?

    ראיתי בהרבה מקורות אבל אף אחד לא כותב "על גבי פלטה או בלייך, שבשבת עצמה , מותר לשים מגבת מלמעלה על גבי הסיר" כולם כותבים בסתם ודווקא בדין ערב שבת.

    שהרי יש לחוש בשבת עצמה לדעת השו"ע שהרי בשבת עצמה אסור אפילו בדבר שאינו מוסיף הבל, ועוד שמרן סובר שכיסוי במקצת שבא במגע עם מקור חום דינו כמוסיף הבל, ואיך פוסחים על כל הסעיפים הללו, להתיר בשופי גם בשבת עצמה? אפילו אם נאמר שלדעת הרמא הטמנה חלקית אינה נקראת הטמנה?

    בבקשה תענו לי על זה עם מקור מדוייק שמפרש את הדברים לשבת עצמה על גבי מקור חום בהטמנה במקצת מותר…

    תודה רבה
    שאפילו בשבת מותר לתת מגבת או כל דבר שלא מוסיף הבל בפני עצמו,

  3. לא הבנתי את שאלתך, ברור שמי שסובר שהטמנה במקצת אינה הטמנה בכלל, אין לו הבדל בין השבת עצמה לערב שבת, רק לספרדים שחוששים להטמנה במקצת יכול להיות ענין כזה. מה שמבלבל אותך זו קולתו של האור לציון, שעשה צירוף, שכיון שיש מקילים בהטמנה במקצת, בערב שבת ניתן להקל, אבל זה רק לספרדים שחששו להטמנה במקצת מעיקר הדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל