לתרומות לחץ כאן

הנחת לחם על הפלטה בשבת

שלום לכבוד הרב רציתי לשאול האם בשבת מותר בשבת להניח על הפלטה מתחת לשמיכות לחם שיתחמם האם זה הטמנה או לא אם אפשר גם מקורות תודה

תשובה:

שלום רב.

במקרה שהוא מכסה את הלחם לגמרי, אין ספק שהדבר נחשב הטמנה ואסור לעשות זאת בשבת. כאשר הוא מכסה את הלחם במקצת [רק מלמעלה] נחלקו בכך הדעות, דעת השו"ע לאסור והרמ"א מתיר וכן נהגו בקהילות אשכנז. כאשר רוב הלחם מכוסה ורק מעט מאוד מגולה זה נחשב מוטמן לגמרי ואסור לדעת הכל.

הואיל והפלטה מוסיפה חום בלחם, אסור להטמין את הלחם גם בערב שבת ולא רק בשבת עצמה. אולם, לענין הטמנה במקצת כתבו הפוסקים, שאף הנוהגים כדעת השו"ע שלא להטמין מקילים בכך בערב שבת.

כמו כן יש לדעת, שלדעת הרבה פוסקים אסור להניח לחם על הפלטה ממש בשבת משום איסור "חזרה" אולם, הגר"ע יוסף זצ"ל הקיל בכך.

מקורות:

פרטי איסור הטמנה מבוארים בגמרא בשבת לד ע"א, על מחלוקת הפוסקים בהטמנה במקצת ראה שו"ע או"ח סי' רנג סעי' א, וחזון איש סי' לז ס"ק יט שהחמיר בזה כדעת השו"ע. על הטמנה בדבר המוסיף הבל שאסורה גם בערב שבת ראה שו"ע סי' רנז. על הטמנה במקצת בערב שבת, ראה שו"ת אור לציון ח"ב פרק יז אות י.

על הנחת לחם על הפלטה בשבת, אם יש לאסור זאת משום איסור חזרה, ראה ס' מאור השבת ח"ב מכתב כג בשם הגרש"ז אויערבך שאסר, וכן דעת הגרי"ש אלישיב כמובא בס' שבות יצחק פרק ח, אולם דעת הגר"ע יוסף להתיר כמובא בילקוט יוסף בכמה מקומות, וכן מצדד בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עד. ויעוי"ש שמחלק לענין זה בין פלטה חשמלית שמותר לפח המונח על האש שאסור.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל