לתרומות לחץ כאן

ביטול מקח לאחר 3 שנים כאשר המוכר זייף את הקילומטרז' של הרכב

פלוני מכר לי רכב לפני 3 שנים ועכשיו גיליתי שהוא זייף את הקילומטרז' בסכום משמעותי ביותר מבחינה כספית.
די ברור לי שהוא חייב לשלם את ההפרשים או לבטל מקח כי זה מום והונאה יותר משתות.

אך שאלתי היא, במידה וזהו מקח טעות, האם יהיה עלי לשלם לו דמי שכירות מלאים על השנים בהן החזקתי ברכב או רק דמי הנאה או כלום?

מצפה לתשובת מעכ"ת.
תודה

תשובה:

אם השתמשת ברכב לאחר שעלית על הזיוף, שוב אינך יכול לטעון ביטול מקח ואף לא את ההפרש במחיר אם מדובר ביותר משתות.

לגבי עצם השאלה יש מחלוקת בפוסקים אם יש חיוב לשלם דמי שכירות על מטלטלין במקרה כזה, אם המוכר הוא המוחזק יוכל לטעון שאינו מחזיר את הכסף ללא דמי שכירות.

לגבי שיעור דמי השכירות, תלוי אם היית שוכר רכב או לא היית מעוניין לשכור רכב כלל, רק לקנות. אבל גם אם לא היית שוכר רכב אחר תצטרך לשלם דמי שכירות חלקיים, משום שגם אם היית קונה רכב היית מפסיד את הבלאי.

מקורות:

לעניין קונה שהשתמש לאחר שמצא את המום, עיין עלון המשפט גליון 38.

לעניין דמי שכירות במטלטלין עיין באור שמח הלכות מכירה פרק טז הלכה ח שמביא מחלוקת הראשונים אם יש חיוב לשלם דמי שכירות.

גם בקרקעות שיש חיוב לשלם דמי שכירות לכל הדעות כתב בשו"ת הרי"ף סי' קנג (בחלק מהמהדורות סי' קסה) וז"ל: "ומה ששאלת לכשיבטל המקח מה יהא דין שכירות דירתו, דבר זה חוזר לעיקר ההלכה שאמר 'דגברא דלא עביד למיגר וחצר דלא קיימא לאגרא' לא יהיב שכירות", והיינו שהרי"ף מדמה את הקונה שגר בדירה שהמכר התבטל מחמת מקח טעות לאדם שגר בדירה של חבירו ללא רשות, שהדין מבואר בשו"ע סי' שסג סעיפים ו-ז שאם החצר אינה עומדת להשכרה פטור מלשלם דמי שכירות. אמנם, לשון הרמב"ם והשו"ע הוא "ואם היה חצר ודר בו, צריך להעלות לו שכר" ולא חילקו בין אם החצר עומדת להשכרה ובין אם לאו. אבל מכל מקום מסברא נראה שאין מנכים דמי שכירות אלא אם החצר עמדה להשכרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל