לתרומות לחץ כאן

האם מותר לקלל רשעים

שלום כבוד הרב
האם מותר לקלל רשעים באופן כללי? (לא אדם מסוים)
והאם הטענה כי אינני רוצה לדבר רע על אף אחד, כיון שלא טוב לדבר רע היא טענה צודקת?
לדוגמא : כשאומר אדם "הנהגים במדינה נוהגים בצורה מסוכנת". האם הדבר נחשב לדיבור רע ופסול?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

בגמרא (ברכות י,א) מובא מעשה שרבי מאיר רצה לקלל את הבריונים שימותו, ואמרה לו ברוריא אשתו שבפסוק כתוב 'יתמו חטאים מן הארץ' ולא 'חוטאים' שאין להתפלל על החוטאים שימותו על החטאים. אך יש פוסקים שכתבו שמותר לקלל רשע ואם כוונתו לשם שמים או לצורך אין איסור בדבר. וכן גוי רשע מותר לקללו שנאמר 'שם רשעים ירקב'.

ומן המידות הטובות הם לא לדבר כלל רע על עם ישראל ואפילו לא על ציבור שלם, אלא ללמד זכות כדי שהקב"ה גם כן ידון את עמו לכף זכות.

מקורות:

המנחת חינוך רלא,ד כתב שאסור לקלל רשע, וכן כתב בשו"ת נשמת חיים (לר' חיים ברלין) יו"ד סי' קמ"א יד ומשנה הלכות חלק ו' סימן קח בשם האבנ"ז שאין לומר על ישראל 'ימח שמו' ע"ש. אך עי' בהגהות על המנחת חינוך שם (הוצאת מכון ירושלים) שהביא מהגהות מנחת יצחק על המנ"ח שכתב שבלא עשה תשובה מותר לקללו, וכן כתב בתועפות ראם על היראים סי' קע"ד והוכיח כן מהגמרא בב"מ מח,ב שרבא אמר מילט ליטינן ליה כיון שאינו עושה מעשה עמך, וכן הוכיח בגליוני אבי עזרי על המנ"ח, וכן כתב המשנ"ב סי' שכ"ט בביה"ל ד"ה אלא, ובחזו"א סנהדרין סי' כ'.

 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. מותר לקלל רשעים בלא לנקוב בשמות, אבל בגמרא כבר אמרו על אחד האמוראים שקילל רשעים שאין זו ההנהגה הראויה שכן בפסוק נאמר יתמו חטאים מן הארץ, חטאים ולא חוטאים. צריך להתפלל שיחזרו בתשובה.

  2. ישנם מצבים שמותר לקלל כמבואר בגמרא במסכת בבא קמא דף (דף צד:) אמרו, ונשיא "בעמך" לא תאור, בעושה מעשה עמך. כלומר, כל מה שאסרה התורה לקלל נשיא, היינו דוקא בנשיא ש"עושה מעשה עמך", שמקיים את מצוות התורה שנתנו לעם ישראל, אבל נשיא שאינו מקיים את מצוות התורה, אין איסור לקללו. וכל שכן סתם אדם שאינו עושה מעשה עמך, שאין שום איסור לקללו. וכן פסקו בפירוש במה מרבותינו וא הדין לענין העוון החמור לבזות שום אדם מישראל, שזהו דוקא בעושה מעשה עמך, וכן לענין החיוב להוכיח (להעיר) את חבירו כשעושה מעשה איסור, שזהו דוקא באדם העושה מעשה עמך, אבל אם אינו עושה מעשה עמך אין שום חיוב להוכיחו על עוונותיו, וכן אין איסור לבזותו (כמובן באופן מוצדק), וכמו שנראה מדברי הרמב"ם (פ"ו מהל' דעות). וכן פסק בספר חפץ חיים (כלל ז').
    וכמו כן מותר לעשות מחלוקת עם הרשעים, כמו שכתב רבינו יונה בספר שערי תשובה (שער ד' סי' נט). (ואמנם יש מקום רב לחלק בין אותם שלא שמרו תורה ומצוות בזמן רבותינו לבין היהודים החילוניים בזמנינו, אך בנקודה זו נגע רק בהלכה הבאה).הראשונים. וכן פסק הגאון רבי ישראל מאיר הכהן מראדין (החפץ חיים) בביאור הלכה (סי' שכט ס"ב)
    אמנם יישוב הדברים הוא, שאדם שהוא חוטא, אך אינו מזיק מבחינה רוחנית לאחרים, וגם אינו חוטא בכדי להכעיס את בוראו (כמו רוב החוטאים, שאינם חוטאים בכדי להכעיס, אלא חוטאים מפני שנח להם ללכת בשרירות לבם אחר תאוות העולם הזה), אין לקללו כלל, אלא יש להתפלל עליו שיחזור למוטב ויעבוד את בוראו, אבל אדם החוטא ומחטיא את הרבים, או שיש בידו שררה ומנצלה על מנת למנוע תורה מישראל, או בכדי להצר לתלמידי חכמים וכדומה, הרי שאין להתפלל על אדם כזה שיחזור בתשובה, כי בכל רגע ורגע הוא מונע תורה וקדושה מישראל, והרי הוא ממשנאי ה' אשר מצוה לשנאתם, כמו שנאמר בתהלים משנאיך ה' אשנא, תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי. וכן הדין לענין אנשים המפיצים ברבים דברי אפיקורסות כדי להטעות את ישראל, בכל צורה שהיא, או אנשים המפיצים דברי שנאה כנגד תלמידי חכמים וכנגד תורתינו הקדושה, כל אלה אנו מתפללים עליהם שירחם ה' על שארית עמו ויאבד את אלה הרשעים. אם כי לא לנו ניתנה הרשות לפגוע בהם כמובן. וכבר ביארנו בהלכות כבוד הורים, כי אף על פי שיש לו לאדם לכבד את הוריו גם אם אינם שומרי תורה ומצוות, כל זה דוקא אם אינם שומרים תורה ומצוות אך גם אינם מונעים ממנו לשמור תורה, אבך אם הם רודפים אותו ומנגחים את הדת בשנאה, מנעם ה' מכבוד ואין שום חיוב לכבדם כלל. אבל אותם טועים שעושים איסורים ואינם מקימים את המצוות, אין לקללם חלילה, אלא להתפלל לשלומם מבחינה רוחנית, שיעשו כל ישראל אגודה אחת לעבוד את בוראם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל